Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Makaronów Polskich na EEC 2018: W 1989 roku uwierzyłem w bycie biznesmenem

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 15-05-2018, 14:32
Prezes Makaronów Polskich na EEC 2018: W 1989 roku uwierzyłem w bycie biznesmenem
Zenon Daniłowski, fot. PTWP

W 1989 roku uwierzyłem, że jest szansa zostać biznesmenem. Wielu wówczas w to uwierzyło, dzięki czemu mieliśmy boom przedsiębiorczości – powiedział Zenon Daniłowski, prezes zarządu Makaronów Polskich podczas debaty pt. „Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Jego zdaniem, te trzy dekady były ze wszech miar udane. - Nawet ci, którym nie udało się odnieść spektakularnego sukcesu, wiele się nauczyli. Można było także zarobić przyzwoite pieniądze – dodał.

Zaznaczył, że do około roku 2000, polskie firmy skupiły się na budowaniu mocy produkcyjnych. - Wierzyliśmy, że samo posiadanie mocy wytwórczych pozwoli odnieść sukces na rynku. Walka o przetrwanie na konkurencyjnym rynku była dopiero drugim etapem – powiedział prezes Daniłowski.

Okres tej walki także podzielił na etapy. - Pierwszym była walka o jakość produktów. Wprowadzano pierwsze systemy jakości i HACCP. Gdy już osiągnięto doskonałą i powtarzalną jakość, kolejnym wyzwaniem, jaki postawił przed nami rynek, była innowacyjność – mówił Zenon Daniłowski.

Uważa on, że kolejnym wyzwaniem, przed którym stoją polskie firmy spożywcze, jest inwestowanie w marketing. - Wielu przedsiębiorców, w tym ja, nie ma odwagi poważnie zainwestować w marketing. Działamy jako producenci marek własnych czy w biznesie B2B. Jest to oczywiście działalność rentowna, ale zyski są mniejsze niż mogłyby być – uważa.

W części debaty poświęconej sukcesji Daniłowski zaznaczył, że Makaronów Polskich jako spółki giełdowej, nie dotyczy wprost temat sukcesji.

- Pokolenie 50+, które na początku lat 90. zaczynało tworzenie firm, wchodzi w wiek emerytalny i pojawia się problem co dalej. Dobrze, że dyskutujemy na ten temat, są pewne propozycje rozwiązań. Myślę, że znajdziemy jakieś rozwiązanie satysfakcjonujące wszystkich. Dużo do zrobienia ma tutaj państwo, które powinno stworzyć system żeby te firmy rodzinne nie zostały roztrwonione. Ważną rolę do odegrania mają także samorządy. W Niemczech jeżeli przedsiębiorca kończy 50 lat to dzwonią i pytają jak mu pomóc. Może nie ingerencja, ale taka życzliwa pomoc ze strony otoczenia biznesu byłaby wskazana - dodał.

Daniłowski zauważył, że tylko 8 proc. sukcesorów chce przejąć biznes po rodzicach, a z drugiej strony ponad 70 proc. rodziców chce przekazać biznes dzieciom.

- To problem. Młode pokolenie chce robić własną kariery z różnych przyczyn. Być może biznesy rodziców są dla młodych niezbyt sexy. Trzeba wstać rano, napracować się. Oczywiście, są za to godziwe pieniądze, ale młodzi wolą start-upy i zarabianie pieniędzy w sposób lżejszy niż rodzice - przyznał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

KOMENTARZE

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 987) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.