Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Ekspert broni oleju palmowego

Wokół oleju palmowego narosło wiele mitów, wini się go za wycinanie lasów deszczowych, przyczynianie się do ginięcia populacji orangutanów w Indonezji. Czy polscy konsumenci są świadomi jaki olej palmowy używają? Czy wiedzą co znaczy skrót RSPO na opakowaniach spożywczych i czy wybierają takie produkty?

Ekspert broni oleju palmowego
Jacek Markiewicz

Popularność oleju palmowego wynika z wszechstronności jego zastosowania. Jest składnikiem wielu produktów żywnościowych, nadaje się do smażenia, służy do produkcji kosmetyków, środków czystości, biopaliw a nawet olejów silnikowych. Ponadto uprawy olejowca gwinejskiego, czyli palmy oleistej, z której wytwarza się olej palmowy, charakteryzują się największą produktywnością. Nie dość, że ich wydajność na poziomie 4,2 tony z hektara rocznie jest dużo większa niż upraw innych roślin oleistych: rzepaku, słonecznika, soi, palm kokosowych, to koszty produkcji są najniższe.

To skoro olej palmowy jest taki rewelacyjny to z czego wynika jego zła prasa? Otóż stał się zbyt powszechny, a jego uprawy zbyt intensywne.

Ogromna skala produkcji oleju palmowego i stale rosnące na niego zapotrzebowanie, pociąga za sobą konieczność pozyskiwania nowych obszarów pod kolejne plantacje, To wiąże się z wycinką wielkich obszarów lasów tropikalnych w Indonezji i Malezji, które są największymi producentami tego cennego surowca (pokrywają ponad 85% światowego zapotrzebowania). Intensyfikacja upraw palmy oleistej powoduje także zubożenie i erozję gleby, wzrost produkcji dwutlenku węgla, zanieczyszczenie ekosystemów wodnych i spadek bioróżnorodności w tamtym obszarze naszej planety. Zagraża także lokalnym gatunkom endemicznym, w tym najbardziej zagrożonym wyginięciem populacji orangutana i tygrysa sumatrzańskiego. I właśnie te informacje docierają do nas poprzez media najczęściej gdy słyszymy lub czytamy o oleju palmowym.

W związku z zagrożeniami jakie niesie ze sobą intensyfikacja produkcji oleju palmowego, jego producenci i przetwórcy razem z ekologami i działaczami społecznymi, powołali w 2004 roku organizację RSPO (ang. The Roundtable on Sustainable Palm Oil), czyli Stowarzyszenie Na Rzecz Zrównoważonego Przetwórstwa Oleju Palmowego. Skupia ona plantatorów, producentów oraz sprzedawców surowca z palmy oleistej i ma za zadanie promować ekologiczną produkcję i zastosowanie oleju palmowego. W tym celu przyznawany jest certyfikat RSPO, który poświadcza, że przetwórca bądź podmiot handlujący olejem dostarcza produkt pochodzący ze zrównoważonych upraw, nie zagrażających środowisku naturalnemu. Obecnie stowarzyszenie RSPO zrzesza ponad 2500 podmiotów zajmujących się produkcją, przetwarzaniem i stosowaniem oleju palmowego.

więcej informacji:

Jacek Markiewicz RSS ALERT    /    Bureau Veritas Certification Polska RSS ALERT    /    olej palmowy RSS ALERT    /    RSPO RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Auto54N 2019-04-01 10:02:49
    Z oleju palmowego najlepiej wychodzi napalm.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.239.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.