Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Około 10-15 proc. rynku przemiału mąki to szara strefa

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 31-01-2012, 15:17
Ekspert: Około 10-15 proc. rynku przemiału mąki to szara strefa
Zdaniem Janusza Kobrynera, mąka jest surowcem, który opłaca się produkować dla rynku lokalnego. Fot. zelaznastudio.pl

Około 10-15 proc. przemiału mąki w Polsce może pochodzić od młynów niezarejestrowanych i nie płacących podatków - uważa Janusz Kobryner, niezależny ekspert. Jego zdaniem, przedsiębiorstwa działające w branży młynarskiej radzą sobie dobrze, bo kryzys sprzyja wzrostowi spożycia produktów zbożowych.

- Moim zdaniem branża młynarska może być spokojna. Co prawda, konsumpcja pieczywa miała w zeszłych latach tendencję spadkową, ale recesja, kryzys gospodarczy jest sprzymierzeńcem przemysłu młynarskiego - czym skromniejsze będą dochody konsumentów, tym większy wzrost spożycia produktów zbożowych, jak pieczywa, makaronów lub kasz - mówi Janusz Kobryner w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Dodatkowo, produkty przemysłu młynarskiego cechuje bardzo niska elastyczność popytu - wielkość konsumpcji chleba nie zależy od jego ceny, a raczej od poziomu zamożności społeczeństwa i zmian preferencji żywieniowych.

Zdaniem Janusza Kobrynera, w branży młynarskiej widoczni są duzi liderzy rynku, którzy wypracowali sobie stabilną pozycję - są to m.in. Polskie Młyny, czy spółki z niemieckim kapitałem Gdańskie Młyny i Spichlerze Dr Cordesmeyer. Liderzy uzyskali przynajmniej jedną trzecią udziału rynkowego w potencjale przemiału mąki w Polsce. Jest też nadal sporo młynów średnich.

Pomimo konsolidacji, nadal występuje sytuacja rozdrobnienia. Na rynku działa mnóstwo młynów małych, rodzinnych a część z nich funkcjonuje, w szarej strefie.

- Jest to bolączka całego przemysłu młynarskiego - w pewnych okresach uaktywnia się szara strefa przemiału. Jest ona oceniana na 10-15 proc. rynku przemiału w skali Polski. Na pewno przedsiębiorstwa te są „przyjazne" dla konsumentów, bo produkty z tych młynów są znacznie tańsze, ale z drugiej strony stanowią mankament dla oficjalnie działających dużych podmiotów - o fiskusie nie wspominając - mówi Janusz Kobryner.

Ocenia on, że młynarstwo jest produkcją po charakterze lokalnym i w takim zakresie jest to biznes opłacalny.

- Mąka jest takim surowcem, którego opłacalność jest wysoka dla rynku lokalnego. Natomiast nie jest ona na tyle wysoka, by opłacało się te produkty rozwozić gdzieś dalej i eksportować - ocenia.

- Niemniej, obecny rynek piekarniczy wymusza wieloasortymentowość mąki, w zależności od kategorii odbiorców: piekarni wielkotowarowych, piekarni hipermarketowych i lokalnych zakładów cukierniczych - dodaje.

Przeczytaj także:

Prezydent IZP: Wszyscy uczestnicy rynku zbożowego powinni ponosić ryzyko wahań cen

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 381) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH