Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Około 10-15 proc. rynku przemiału mąki to szara strefa

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 31-01-2012, 15:17
Ekspert: Około 10-15 proc. rynku przemiału mąki to szara strefa
Zdaniem Janusza Kobrynera, mąka jest surowcem, który opłaca się produkować dla rynku lokalnego. Fot. zelaznastudio.pl

Około 10-15 proc. przemiału mąki w Polsce może pochodzić od młynów niezarejestrowanych i nie płacących podatków - uważa Janusz Kobryner, niezależny ekspert. Jego zdaniem, przedsiębiorstwa działające w branży młynarskiej radzą sobie dobrze, bo kryzys sprzyja wzrostowi spożycia produktów zbożowych.

- Moim zdaniem branża młynarska może być spokojna. Co prawda, konsumpcja pieczywa miała w zeszłych latach tendencję spadkową, ale recesja, kryzys gospodarczy jest sprzymierzeńcem przemysłu młynarskiego - czym skromniejsze będą dochody konsumentów, tym większy wzrost spożycia produktów zbożowych, jak pieczywa, makaronów lub kasz - mówi Janusz Kobryner w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Dodatkowo, produkty przemysłu młynarskiego cechuje bardzo niska elastyczność popytu - wielkość konsumpcji chleba nie zależy od jego ceny, a raczej od poziomu zamożności społeczeństwa i zmian preferencji żywieniowych.

Zdaniem Janusza Kobrynera, w branży młynarskiej widoczni są duzi liderzy rynku, którzy wypracowali sobie stabilną pozycję - są to m.in. Polskie Młyny, czy spółki z niemieckim kapitałem Gdańskie Młyny i Spichlerze Dr Cordesmeyer. Liderzy uzyskali przynajmniej jedną trzecią udziału rynkowego w potencjale przemiału mąki w Polsce. Jest też nadal sporo młynów średnich.

Pomimo konsolidacji, nadal występuje sytuacja rozdrobnienia. Na rynku działa mnóstwo młynów małych, rodzinnych a część z nich funkcjonuje, w szarej strefie.

- Jest to bolączka całego przemysłu młynarskiego - w pewnych okresach uaktywnia się szara strefa przemiału. Jest ona oceniana na 10-15 proc. rynku przemiału w skali Polski. Na pewno przedsiębiorstwa te są „przyjazne" dla konsumentów, bo produkty z tych młynów są znacznie tańsze, ale z drugiej strony stanowią mankament dla oficjalnie działających dużych podmiotów - o fiskusie nie wspominając - mówi Janusz Kobryner.

Ocenia on, że młynarstwo jest produkcją po charakterze lokalnym i w takim zakresie jest to biznes opłacalny.

- Mąka jest takim surowcem, którego opłacalność jest wysoka dla rynku lokalnego. Natomiast nie jest ona na tyle wysoka, by opłacało się te produkty rozwozić gdzieś dalej i eksportować - ocenia.

- Niemniej, obecny rynek piekarniczy wymusza wieloasortymentowość mąki, w zależności od kategorii odbiorców: piekarni wielkotowarowych, piekarni hipermarketowych i lokalnych zakładów cukierniczych - dodaje.

Przeczytaj także:

Prezydent IZP: Wszyscy uczestnicy rynku zbożowego powinni ponosić ryzyko wahań cen

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.