REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert PSPO: Nie jesteśmy w stanie przełożyć wzrostu cen rzepaku na ceny oleju

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 07-12-2011, 12:22
Ekspert PSPO: Nie jesteśmy w stanie przełożyć wzrostu cen rzepaku na ceny oleju
Czy nie trudna dla producentów oleju sytuacja na rynku przyspieszy konsolidację?

Ten rok jest szczególnie niekorzystny dla producentów oleju, ze względu na drogie ziarno rzepaku oraz kurs walutowy. - Nie jesteśmy w stanie przełożyć na konsumenta podwyżek cen surowca - mówi Rafał Wadlewski, przewodniczący zespołu ds. oleju rzepakowego Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju.

REKLAMA

- Na początku roku 2010 tona oleju rzepakowego na rynkach kosztowała około 900-950 USD. W tej chwili jest to około 1350-1400 USD, mówimy więc o wzroście o ponad 40 proc. Nie jesteśmy w stanie zrobić 40-proc. podwyżek cen oleju, aby utrzymać marżę - tłumaczy Rafał Wadlewski.

Dodatkowo branżę osłabia niski kurs złotego, co jeszcze powiększa wzrost ceny surowca. W kraju nie jest lepiej - po niskich zbiorach ziarno w Polsce jest drogie.

Zdaniem Wadlewskiego, spożycie oleju rzepakowego w Polsce - około 4,5 litra rocznie na osobę - jest niskie w porównaniu do innych krajów europejskich.

- W górę idą ceny oleju nie tylko rzepakowego, ale także słonecznikowego, co powoduje, że wartość całego rynku olejowego rośnie. To może być barierą dla zwiększania konsumpcji, jednak alternatywy nie ma - mówi Rafał Wadlewski.

I dodaje, że przez ostatnie kilkanaście lat spożycie oleju butelkowanego jest stabilne, co związane jest ze stabilnym spożyciem mięsa.
Jego zdaniem, obecna sytuacja na rynku nie sprzyja małym producentom.

- Jest to rynek, na którym wielkość ma znaczenie - o wiele łatwiej jest dużemu graczowi wygenerować odpowiednią sprzedaż i odpowiedni przerób. Mali przedsiębiorcy mają bardzo niekomfortową sytuację związaną z kredytowaniem, kosztami. Duży producent może być bardziej konkurencyjny - tłumaczy.

Dlatego, jak ocenia, naturalną rzeczą jest konsolidacja rynku.

- W Niemczech czy Francji konsolidacja nastąpiła już dosyć dawno. Polska była do niedawna wschodzącym rynkiem, na którym działało wiele małych producentów. W tej chwili niebyt dobre warunki ekonomiczne to weryfikują, nie jest to sprzyjający czas dla małych producentów - ocenia przewodniczący zespołu ds. oleju rzepakowego PSPO.

Przeczytaj także:

Prezes PSPO: To może być bardzo dobry rok dla produkcji rzepaku

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH