Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Instytut Polskie Pieczywo: Potrzeba, by pieczywo przestało być anonimowe

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 19-12-2013, 12:19
Instytut Polskie Pieczywo: Potrzeba, by pieczywo przestało być anonimowe

Obecna sytuacja w polskiej branży piekarniczej jest zdecydowanie niekorzystna. Z roku na rok dochodzi do spadku spożycia pieczywa - w ciągu ostatnich 10 lat o ponad 25 kg na osobę. Rynek kurczy się w bardzo szybkim tempie, a przyczyny mają podłoże strukturalne - ocenia Grzegorz Nowakowski, dyrektor zarządu Instytutu Polskie Pieczywo.

Wśród przyczyn spadku spożycia pieczywa wymienia on m.in. zmianę nawyków żywieniowych, w tym zwiększanie roli produktów gotowych i przetworzonych, a także powielanie błędnych przekonań nt. właściwości żywieniowych pieczywa - mimo że jest ono podstawą w piramidzie zdrowego żywienia.

- Przyczyną spadku pieczywa jest też silna obecność w mediach i wypieranie pieczywa przez „substytuty" nie posiadające analogicznych walorów smakowych, jakościowych, żywnościowych i zdrowotnych - mówi. Zwraca uwagę, że rrynki słodkich i słonych przekąsek, produktów śniadaniowych, czy fast-foodów rosną w tempie 3-5 proc. rocznie.

Spożycie wyhamowuje także z powodu braku promocji pieczywa, tymczasem poprzestanie na bogatej tradycji chleba w Polsce i związku z rodzimą kulturą nie jest już wystarczające. Listę te zamyka presja cenowa, zwłaszcza ze strony sklepów wielkopowierzchniowych - ale również bezpośrednio między piekarniami - prowadząca do obniżania jakości pieczywa.

- Kulturowo pieczywo jest nam bliskie, ale to już w dzisiejszych czasach nie wystarcza do utrzymania właściwych relacji z konsumentami. Zdecydowanie potrzebny jest aktywny kontakt z klientem, również w ramach zróżnicowanych działań marketingowych i promocyjnych - mówi Grzegorz Nowakowski.

Dodatkowo, w świadomości społecznej i mediach pokutuje wiele fałszywych i wprowadzających w błąd przekonań na temat roli, jaką odgrywa pieczywo w żywieniu.

- Bierność branży, brak reakcji w tym zakresie potęguje odwracanie się konsumentów od pieczywa. Paradoksalnie, „substytutami" pieczywa stają się coraz częściej masowo reklamowane produkty o niskiej wartości odżywczej (słodkie lub słone przekąski) oraz produkty wysokoprzetworzone lub gotowe (w tym wysokokaloryczne „fast-food'y") - mówi dyrektor zarządu Instytutu Polskie Pieczywo.

- Szczególnie widoczne jest to w nawykach żywieniowych dzieci i młodzieży. Rośnie pokolenie, któremu pieczywo nie jest już "czymś bliskim, znanym i dobrze kojarzonym z dzieciństwa". Uczniom coraz rzadziej towarzyszą domowe kanapki, a zamiast nich kieszonkowe przeznaczone na zakup jedzenia, wydawane jest na batoniki, żelki, chrupki, chipsy, napoje gazowane itd. Czy ci konsumenci sami z siebie w bliższej lub dalszej przyszłości (już jako dorośli) „odkryją" pieczywo? Czy raczej nauczą się obywać bez niego? - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH