REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Konsumpcja pieczywa będzie spadać wraz ze wzrostem dochodów Polaków

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 06-05-2016, 13:07
Konsumpcja pieczywa będzie spadać wraz ze wzrostem dochodów Polaków
W 2014 roku po raz pierwszy Polacy kupili więcej warzyw niż pieczywa. fot. shutterstock

W 2014 r. w gospodarstwach domowych kupowano przeciętnie miesięcznie 3,94 kg pieczywa na osobę. Było to po raz pierwszy nieco mniej niż wynoszą zakupy warzyw, najważniejszej pod tym względem kategorii żywności - informuje w raporcie "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności" Bank BGŻ BNP Paribas.

REKLAMA

Pieczywo jest drugą najważniejszą pod względem wielkości konsumpcji kategorią żywnościową. Mimo to na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat konsumpcja pieczywa zanotowała bardzo wyraźny spadek. 

Jeszcze w 1999 r. przeciętne miesięczne spożycie pieczywa na osobę wynosiło 6,8 kg. Następnie
w każdym roku malało i w 2004 r. wynosiło 6,08 kg, a w 2009 r. 4,85 kg. Ostatecznie na przestrzeni
15 lat oznacza to spadek aż o 42 proc.

Zakupy pieczywa w gospodarstwach domowych szczególnie szybko malały w latach 2006–2011, czyli w okresie, w którym najpierw szybko wzrastały przeciętne dochody (2006–2008), a następnie wysoka była dynamika cen detalicznych pieczywa (2007–2011). Jak wynika z danych Eurostatu przeciętny roczny wzrost cen detalicznych (HICP) pieczywa i produktów zbożowych w tych latach wynosił 7,4 proc. wobec 1,6 proc. we wcześniejszych pięciu latach i wobec wzrostu o 4,6 proc. cen żywności i napojów bezalkoholowych ogółem.

Z kolei, jak wykazują wyniki przeprowadzonego przez BGŻ BNP Paribas modelowania ekonometrycznego, ale także liczne badania, elastyczność dochodowa pieczywa jest ujemna, czyli wraz ze wzrostem dochodu jego konsumpcja powinna się obniżać.

Jak wynika z danych GfK CAPIBUS tylko około 8 proc. ankietowanych osób przyznaje, że pomiędzy rokiem 2012 a 2015 ograniczyły konsumpcję pieczywa. Ten odsetek jest większy wśród osób w wieku 66 lat i więcej (21 proc.) oraz nieco większy w przypadku kobiet (10 proc.) niż mężczyzn (6 proc.). Jak wynika z danych GfK PGD w roku 2014 rynek chleba był wolumenowo o 12 proc. mniejszy niż w roku 2011.

Chleb kupujemy o 6 proc. rzadziej (średnio raz na trzy dni) i w mniejszych przeciętnie o 6 proc. ilościach. W przypadku bułek w tym samym czasie wolumen rynku skurczył się o 2 proc., a w przypadku innych wyrobów piekarniczych wzrósł aż o 50 proc.

Inne wyroby piekarnicze wciąż kupujemy jednak 6,5 razy rzadziej niż pieczywo i przeciętnie w ilości 2,5 razy mniejszej, co powoduje, że wolumen tego rynku jest 17 razy mniejszy niż rynku chleba. Imponujący w ujęciu procentowym wzrost wolumenu sprzedaży innych wyrobów piekarniczych jedynie w 14 proc. pokrywa spadek sprzedaży chleba.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • bb 09-05-2016, 14:13:
Moze ludzie po prostu pieka chleb i bulki, poniewaz trudno smaczne kupic.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 308) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH