Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kryzys okazał się łaskawy dla piekarzy i producentów makaronu

  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 03-08-2009, 14:18
Kryzys okazał się łaskawy dla piekarzy i producentów makaronu

- Rok 2008 był najlepszym rokiem w historii mojej firmy. Po raz pierwszy od prawie 30 lat wypłaciłem dywidendę! - mówi Gazecie Wyborczej Kazimierz Czekaj, właściciel piekarni Rafapol. Rekordowy rok również zapowiada prezes giełdowej spółki - Makarony Polskie.

- W zeszłym roku najwięcej zainwestowałem w unowocześnienie piekarni, w wysokiej klasy urządzenia, które kupiłem w Niemczech. Kupiłem też trzy samochody do rozwożenia pieczywa i teraz mam już siedem własnych - mówi "GW" Kazimierz Czekaj. - Podniosłem ludziom pensje, a nawet przyjąłem nowych pracowników, co na tle tego, co dzieje się na rynku, jest wyjątkowym zjawiskiem, bo naokoło wszyscy ludzi zwalniają. Dywidendę wypłaciłem, bo uznałem, że należy nam się za ciężką pracę - dodaje.

Jak podaje „GW" dobra koniunktura w piekarnictwie wynika przede wszystkim ze spadku cen surowca, czyli mąki. Mąka w porównaniu z 2007 rokiem staniała o prawie 50 proc. - z 1,2 zł za kilogram do 80 gr.

O dobrej sytuacji mogą też mówić producenci makaronów. - Szykują się nam historyczne rekordy obrotów! Rok 2009 będzie naszym najlepszym rokiem od czasu powstania firmy Makarony Polskie, czyli od sześciu lat - mówi "GW" Paweł Nowakowski, prezes spółki giełdowej Makarony Polskie. - W 2002 r. uznaliśmy, że makarony dobrze rokują. Że to jest rynek, na który warto postawić i go rozwijać. W naszym pierwszym pełnym roku obrotowym, czyli w 2003, mieliśmy 13 mln zł przychodu - w tym spodziewamy się 117 mln zł. I to pokazuje skalę wzrostów - dodaje.

Nowakowski informuje „GW", że dobra obecna kondycja spółki wynika z kilku powodów. Po pierwsze, tak jak w przypadku piekarzy, spadły ceny surowca i w związku z tym wzrosły zyski. Po drugie, jak mówi "GW" prezes Makaronów Polskich, Polacy kupują coraz więcej makaronów. Jest to produkt niedrogi, więc wypiera z rynku np. ziemniaki. - Polacy jedzą coraz więcej makaronu z roku na rok, ale teraz, w czasach kryzysu, wyraźnie przyspieszyli. Średnio spożycie roczne makaronów w Polsce rośnie o 3-5 proc. W tym roku od stycznia popyt na makarony bardzo wzrósł - zaznacza prezes Makaronów Polskich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 433) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH