Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kukurydza wymaga dalszej promocji wśród Polaków

  • Autor: portalspozywczy.pl, pr
  • Data: 26-11-2014, 15:16
Kukurydza wymaga dalszej promocji wśród Polaków

Kukurydza zajmuje trzecie miejsce pod względem światowej powierzchni zasiewów i pierwsze pod względem wysokości zbiorów. W 2014 r. powierzchnia jej upraw w Polsce wyniosła ok. 1,1 mln ha. Kukurydza wciąż jednak rzadko gości na stołach Polaków. Aby temu przeciwdziałać, Polski Związek Producentów Kukurydzy przeprowadził kampanię "Kukurydza - słoneczne ziarno zdrowia", finansowaną ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

- Wśród wszystkich roślin produkcji polowej, w uprawie kukurydzy dokonał się największy postęp. Dotyczy to zarówno całego świata, jak naszego kraju. Kukurydza jest dziś szeroko uprawiana na terenie całej Polski, nie tylko na kiszonkę, ale także na ziarno. Plony kukurydzy ziarnowej są blisko dwukrotnie większe, niż średnie plony zbóż. Jeszcze 15 lat temu ziarno kukurydzy wyprodukowane w Polsce zaspokajało 10-20 proc. potrzeb, dziś produkcja w pełni pokrywa nasze zapotrzebowanie, a nawet konieczny jest eksport 1-1,5 mln ton - powiedział podczas środowej konferencji prasowej prof. Tadeusz Michalski, prezes PZPK.

Dr inż. Roman Warzecha podczas spotkania z dziennikarzami zwrócił uwagę, że w Polsce funkcjonują jedynie nieliczne zakłady przetwórcze. Kukurydzę cukrową (potocznie zwaną również słodką) uprawia się na ok. 7 tys. hektarów, z czego około 5,5 tys. ha na potrzeby przemysłu przetwórczego (głównie na ziarno konserwowane w puszkach i na mrożone kolby). Spożycie kukurydzy cukrowej w naszym kraju wynosi niespełna 0,5 kg na mieszkańca, zaś w Stanach Zjednoczonych wartość ta wynosi ponad 10 kg.

- Mamy jeszcze wiele do zrobienia w kwestii promocji spożycia kukurydzy wśród Polaków. Polski Związek Producentów Kukurydzy rozpoczął w 2014 r. kampanię finansowaną ze środków Funduszu Promocji Ziarnia Zbóż i Przetworów Zbożowych, której celem jest edukowanie konsumentów na temat walorów tej rośliny i jej przetworów - kaszy, mąki, płatków, chrupków czy oleju kukurydzianego - dodał Warzecha.

Kampania "Kukurydza - słoneczne ziarno zdrowia" to pierwsze działania promocyjne prowadzone przez Polski Związek Producentów Kukurydzy w ramach Funduszu Promocji Ziarnia Zbóż i Przetworów Zbożowych. W 2014 r. w ramach tego Funduszu organizacje branżowe zrealizowały ponad 20 kampanii o łącznej wartości ponad 3,5 mln zł. Łącznie od powstania Funduszy Promocji w 2009 r. wypłacono ponad 207 mln zł.

Polski Związek Producentów Kukurydzy szacuje, że średnie plony kukurydzy w tym roku wyniosą ok. 60 dt/ha. Najsłabsze zbiory zapowiadane są na północy kraju. Rolników nie rozpieszczają również ceny - średnio za kukurydzę o wilgotności 30 proc. otrzymuje się w skupach 350 zł/t netto. Ta niekorzystna sytuacja może wpłynąć na wielkość przyszłorocznej produkcji, której areał może spaść do 10 proc. z rokiem bieżącym.

W 2014 r. powierzchnia upraw w Polsce osiągnęła 1,1 mln ha - 500 tys. ha to zasiewy na kiszonkę, ok. 600 tys. ha to kukurydza na ziarno.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 081) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.