Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nieznaczne pogorszenie wyników finansowych branży młynarskiej

  • Autor: Bank BGŻ BNP Paribas
  • Data: 26-09-2017, 14:03
Nieznaczne pogorszenie wyników finansowych branży młynarskiej
fot. shutterstock.com

- W I półroczu br. warunki rynkowe dla przedsiębiorstw z sektora przemiału zbóż były mniej korzystne niż w 2016 r., choć nadal lepsze niż w latach 2012-2014 - mówi Marta Skrzypczyk, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Według danych Pont-Info, w I połowie 2017 r. przychody firm zajmujących się wytwarzaniem produktów przemiału zbóż, zatrudniających co najmniej 10 osób, zwiększyły się o 1,2% wobec analogicznego okresu przed rokiem do 3,20 mld zł, natomiast w przeliczeniu na 1 przedsiębiorstwo wzrosły o 15%. Ostatnio wyższy przychód ogółem osiągnięto w I półroczu 2013 r.

- Jednym z czynników, który mógł przełożyć się na niewielki wzrost wartości sprzedaży branży, był zwiększony przemiał ziarna. Według GUS, w I połowie 2017 r. do skupu trafiło o prawie 6% więcej pszenicy niż przed rokiem (łącznie 7,0 mln t), choć o 14% mniej żyta (łącznie 0,7 mln t). Zmiany po stronie cen są mniej jednoznaczne. W I połowie br. mąka pszenna piekarnicza sprzedawana luzem była o 1-2% tańsza niż rok wcześniej, sprzedawana w workach droższa o około 2%, zaś detaliczna w zależności od typu była od 5% tańsza (wrocławska) do 7% droższa (krupczatka). Z kolei ceny zbytu mąki żytniej były od 5 do 12% wyższe niż w I połowie 2016 r. - dodaje Marta Skrzypczyk.

W bieżącym roku wzrostowi przychodów towarzyszył wzrost kosztów działalności, będący wynikiem drożejącego surowca. Według danych MRiRW w I półroczu 2017 r. ceny zbóż konsumpcyjnych były od 7 do 12% wyższe niż w analogicznym okresie 2016 r. W rezultacie koszty ogółem były o 1,5% wyższe i wyniosły 3,02 mld zł, zaś w przeliczeniu na jedno przedsiębiorstwo wzrosły o 15,4%.

- Wyższa dynamika wzrostu kosztów niż przychodów przełożyła się na mniejszą zyskowność przedsiębiorstw. Przeciętna stopa zysku brutto spadła z 5,71% w I połowie 2016 r. do 5,44% w I połowie 2017 r., zaś stopa zysku operacyjnego z 6,17% do 5,71%. Warto jednak dodać, że wskaźniki rentowności utrzymują się na historycznie wysokich poziomach. Z kolei wskaźniki płynności i współczynnik długu praktycznie nie uległy zmianie - tłumaczy ekspertka Banku BGŻ BNP Paribas.

W II połowie 2017 r. warunki rynkowe dla firm z branży prawdopodobnie będą nieznacznie lepsze niż w II połowie 2016 r. Dużo mówi się o problemach z jakością ziarna, szczególnie w północnej części Polski, niemniej według francuskiej firmy analitycznej Tallage, udział pszenicy o parametrach konsumpcyjnych w całkowitych zbiorach tego zboża w Polsce wyniósł 68% wobec 50% w ubiegłym sezonie, czyli produkcja pszenicy konsumpcyjnej może sięgnąć 7,7 mln ton wobec 5,4 mln ton sezon wcześniej. Ceny ziarna w skupie są obecnie wyższe niż rok wcześniej, ale naszym zdaniem w kolejnych miesiącach różnice w poziomach cen będą zmniejszały się.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.