Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Pieczywo tradycyjne może być receptą na zahamowanie spadku spożycia

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 07-02-2014, 11:36
Pieczywo tradycyjne może być receptą na zahamowanie spadku spożycia
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. Fot. PTWP

Jeżeli mała piekarnia chce konkurować z dużą piekarnią takim samym chlebem i ceną to nie ma szans na wygraną. Dobrze poradzą sobie te firmy, które potrafią rozszerzyć swój asortyment o chleby tradycyjne i funkcjonalne, bo ta część rynku ciągle się rozwija - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). I dodaje, że pod tym względem sytuacja na rynku pieczywa przypomina tę na rynku piwa, gdzie renesans przeżywają regionalne browary.

Zdaniem Andrzeja Gantnera, segment przetwórstwa zbóż pomimo okresu spowolnienia jest w dość dobrej kondycji. - Ceny zbóż są relatywnie stabilne, więc tutaj sytuacja jest dość dobra, w porównaniu z tym, co działo się w 2008/2009 roku, kiedy ceny zbóż podskoczyły o 100 proc. Co prawda ceny nigdy nie wróciły do takiego niskiego poziomu jak przed rokiem 2008, ale okres względnej stabilizacji jest korzystny dla przetwórców - ocenia ekspert.

Zauważa jednak, że w tej kategorii są też branże, które mają problemy, jak np. branża piekarnicza. - Producenci pieczywa uważają, że chleb powinien być droższy o ok. 20 proc., aby jego produkcja była opłacalna. Wpływ na sytuację w branży ma ogromne rozdrobnienie oraz bardzo duża szara strefa. Czynniki te powodują, że część zakładów jest w złej kondycji finansowej nie wytrzymując presji cenowej, ze względu na niską wydajność, ale również nie może konkurować z nielegalną, dużo tańszą produkcją. Część zakładów stara się polepszyć swoją sytuację poprzez produkcję pieczywa tradycyjnego i funkcjonalnego, które zyskuje coraz większe uznanie konsumentów, generując zarazem dosyć dobre marże - mówi Andrzej Gantner.

Jego zdaniem, tego typu strategia, będąca odpowiedzią na zmieniające się potrzeby konsumentów pozwala na wyjście z głównego nurtu produkcji opartego na zasadzie niskich marż i dużego obrotu. Doskonale sprawdzają się w tych strategiach produkty typu premium, tradycyjne, regionalne.

- Są one doskonałą szansą dla mniejszych zakładów, które oferują produkty po relatywnie wysokiej cenie w niszach, które nie są zajmowane przez duże zakłady. Te firmy, które potrafiły rozszerzyć swój asortyment w oparciu o chleby na zakwasie, tradycyjne, częściowo funkcjonalne, dosyć dobrze radzą sobie na rynku, który ciągle się rozwija. Może to być recepta na zahamowanie trendu spadkowego w spożyciu pieczywa ogółem - mówi ekspert.

- Okazało się, że są klienci chętni na kupienie chleba od 8 do nawet 18 zł za kilogram, czy też na wędlinę w cenie powyżej 40 zł za kg, ale z gwarancją doskonałego smaku i jakości. Tendencja ta widoczna jest szczególnie w dużych miastach - dodaje.

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Marek S. 10-02-2014, 11:58:
Na przykładzie pana Gahnthnera widać, jak dalece kadra zarządzająca oderwana jest od otaczającej ją rzeczywistości, z którą straciła kontakt całkowicie i już raczej na dobre..
Prawda jest jedna i prosta: Ludzie chcą prawdziwego chleba za możliwie jak najniższą cenę.
A tu? cała filozofia: branża, segment premium, strategia, zmieniające się trendy.. RĘCE DO GÓRY! Czy oni na prawdę myślą, że ludzie kupują (lub nie kupują) chleba, bo taka jest moda, niczym na kolorowe gumowce w środku upalnego lata?
Prawda jest jedna i prosta: Ludzie chcą prawdziwego chleba za możliwie jak najniższą cenę.
Zwykły chleb, jaki jedli nasi rodzice nazwano "segmentem premium .. generującym zarazem dosyć dobre marże", co oznacza, że chcą na nim zarabiać duże pieniądze, o wiele większe, niż ten chleb jest warty w sensie całkowitego kosztu wytworzenia. Oczywiście taki chleb będzie droższy, jednak widać tu wyraźną chęć bogacenia się na normalnym jadalnym chlebie. I po cóż ta cała filozoficzna otoczka wypchana górnolotną paplaniną..
Zróbcie dobry, prawdziwy chleb, w przystępnej cenie i zobaczycie, co będzie się działo..
  • bb 08-02-2014, 17:12:
Sami pieczemy zytnie na zakwasie.
  • Kubanek 08-02-2014, 10:37:
W pełni się zgadzam z poprzednim komentarzem. Lepiej kupić mniejszy, tradycyjny bochenek chleba niż wielki, napychany nie wiadomo czym. Generalnie, ludzie jedzą za dużo ilościowo, pieczywa, to stary nawyk, jeszcze z dawnych czasów, kiedy chleb był podstawą diety, jako "napychacz". Osobiście zauważyłem, że dobrej jakości, pełnoziarnisty chleb bardziej zaspokaja głód i apetyt nż to syfiaste pseudo-pieczywo z dyskontów czy bułki. Wystarczy zjeść nawet 2 kromki tradycyjnego chleba ze smalcem i porównać do 2 bułek z czymś podobnym, które bardziej zaspokaja głód i jest bardziej energetyczne.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 346) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH