Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Piekarze chcą zmiany unijnego prawa, by mogli promować pieczywo

Branża piekarnicza chce zmienić unijne prawo, tak by mogła korzystać z pieniędzy UE na promowanie pieczywa, obecnie nie ma takich możliwości - poinformował na konferencji we wtorek przewodniczący Krajowej Rady Piekarzy i Cukierników Maciej Mielczarski.

Piekarze chcą zmiany unijnego prawa, by mogli promować pieczywo

Autor: PAP
Data: 08-11-2011, 18:48

Spożycie pieczywa w Polsce spada, aby temu przeciwdziałać trzeba promować jego konsumpcję - stwierdził Mielczarski. Podkreślił, że nie chodzi o lokalne promocje, ale przeprowadzenie szerokiej kampanii medialnej pokazującej zalety pieczywa, a na taką akcję potrzebny jest co najmniej milion złotych.

Zaznaczył, że obecnie branża nie ma możliwości pozyskania na ten cel unijnych pieniędzy, ponieważ przepisy nie przewidują promowania chleba w krajach UE. Natomiast z takich środków mogą korzystać inne branże, co przynosi im wymierne korzyści.

Poinformował, że jego organizacja zainteresowała już sprawą europosła Wojciecha Olejniczaka, który obiecał pomoc w zmianie przepisów. Dodał, że taki wniosek został także złożony przy okazji niedawnej dyskusji w resorcie rolnictwa nad "zieloną księga promocji", która dotyczy wypracowania nowych sposobów promocji unijnej żywności.

W opinii prezesa KRPiC, promocja pieczywa jest niezbędna, bo to produkt na tyle wartościowy, że powinien od być przeciwwagą dla "śmieciowych" produktów" takich jak np. chipsy.

Problem jest ważny, bo spożycie pieczywa spada nie tylko w naszym kraju, ale także w innych europejskich państwach - przyznał Ryszard Błaszków, przewodniczący Krajowej Rady Drożdżownictwa. Przytoczył przykład Szwecji, która przez dekadę promowała spożycie chleba i konsumpcja wzrosła o prawie 50 proc.

Iwona Zalewska z firmy Lesaffre Polska (producent drożdży) w imieniu całej branży piekarskiej przedstawiła projekt kampanii promocyjno-informacyjnej, której celem jest zwiększenie spożycia pieczywa w Polsce.

Według GUS, faktyczne spożycie chleba na jednego mieszkańca w 2010 r. wyniosło 56,04 kg, czyli było o 3,7 proc. niższe niż rok wcześniej. Oznacza to, że w ciągu roku zjedliśmy mniej o 60 tys. ton chleba i bułek - mówiła Zalewska. W 1999 r. spożycie pieczywa na 1 osobę wynosiło 81,7 kg rocznie.

Mniejsza konsumpcja chleba pogarsza kondycję piekarni, a dodatkowo zjawisko to pogłębiają wysokie ceny surowców i konkurencja. Konsumenci zaś odwracają się od pieczywa głównie z powodu przekonania, że od chleba się tyje. Do zmniejszenia konsumpcji przyczyniają się też rosnące ceny pieczywa - tłumaczyła Zalewska.

Kampania powinna, więc uświadomić ludziom, że pieczywo nie wpływa negatywnie na tuszę człowieka, a wręcz przeciwnie zwiera cenne składniki odżywcze m.in. błonnik. Jej zdaniem, taka akcja promocyjna powinna przekonać głównie dzieci i młodzież, że jedzenie kanapek w szkole jest "trendy".

Według wyliczeń, kampania taka może kosztować 1,6 mln zł. Jej koszty powinna ponieść branża zainteresowana wzrostem konsumpcji pieczywa. Przyznała jednak, że obecnie nie ma środków na ten cel.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

chleb RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • mączny 2011-11-08 19:18:15
    Pytam się co dzieje z pieniędzmi procentowo potrącanymi na każdej fakturze na fundusz promocji ? Początkowo potrącano z każdej zafakturowanej litry a następnie z każdego rolniczego produktu a dziś w artykule jest napisane że piekarze mają starać się ze środków unijnych .

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.215.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.