Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PIM: Jeśli wahania cen zbóż się utrzymają, część firm makaronowych może upaść

  • Autor: Weronika Kreczko, portalspozywczy.pl
  • Data: 31-01-2011, 12:39
PIM: Jeśli wahania cen zbóż się utrzymają, część firm makaronowych może upaść

Mąka podrożała od wakacji o ok. 100 proc. To musi przełożyć się na koszty produkcji makaronów. W teorii automatycznie powinny rosnąć ceny detaliczne produktów, jednak w praktyce, podwyżki w sklepach następują z opóźnieniem, którego koszty pokrywają przetwórcy. - Jeżeli nie nastąpi stabilizacja i utrzymają się wahania cen, część firm będzie mogła mieć problem z przetrwaniem - mówi Paweł Nowakowski, prezes Polskiej Izby Makaronu.

- Wraz ze wzrostem cen surowca, rosną koszty ich wytworzenia i udziały kosztów surowcowych w technicznym koszcie wytworzenia (TKW). Obecnie ceny mąki stanowią ponad 70 proc. TKW, podczas gdy jeszcze w wakacje było to niespełna 60 proc. - zauważa Paweł Nowakowski, prezes Polskiej Izby Makaronów.

Jak podkreślają eksperci, to musi przełożyć się na ceny produktów. Ze względu na - często długoterminowe - umowy z partnerami handlowymi nie jest to jednak łatwe.

- Ceny na półkach rosną, ale z dużym opóźnieniem w stosunku do wzrostów na rynku surowcowym. Tracą na tym producenci makaronów - kupują surowiec płacąc nowe, wyższe stawki, zaś produkt z niego wytworzony muszą sprzedawać po dotychczasowych cenach - mówi prezes Nowakowski.

To zaś odbija się na wynikach spółek makaronowych.

- Oczekujemy, że po kolejnej fali podwyżek cen mąki, która miała miejsce na przełomie grudnia i stycznia a przełoży się na podwyżki w lutym i marcu, nastąpi okres stabilizacji i utrzyma się aż do zbiorów. Możemy spodziewać się, że po żniwach nastąpi spadek cen zbóż, co, znów z opóźnieniem, przełoży się na obniżki cen detalicznych. Dzięki temu w III kwartale producenci liczą na możliwość częściowego odrobienia straty na wynikach - dodaje Paweł Nowakowski, który piastuje jednocześnie funkcję prezesa giełdowej spółki Makarony Polskie.

Firmy jednak najbardziej obawiają się gwałtownych zmian. 

- Warto podkreślić, że jeżeli nie nastąpi stabilizacja i utrzymają się wahania cen, część firm będzie mogła mieć problem z przetrwaniem. Marże na produktach makaronowych nie są bowiem na tyle wysokie, by zamortyzować rosnące koszty produkcji. Najtrudniej jest na pewno tym firmom (a jest ich w Polsce kilkanaście), które specjalizują się w produkcji pod marki własne sieci handlowych - mówi Paweł Nowakowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • pracownica 28-04-2011, 09:36:
Dokładnie tak...jak do tej pory to ta restrukturyzacja odbywa się kosztem pracowników
  • rey 08-03-2011, 17:35:
czekaj tatka latka
a oziminy na polu żółkną
z powodu temperatury
w dzien plus 10
nocą -10
koniec pszenicy po 350 zl
  • popieram 08-03-2011, 16:12:
O tak. Ekspert dokonujący restrukturyzacji kosztem swoich pracowników. A to jest najprostsze przecież.

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH