Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Pogorszenie wyników finansowych branży piekarniczej

W 2017 r. sytuacja w branży produkcji pieczywa oraz świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek uległa pogorszeniu wobec 2016 r., choć wyniki były lepsze niż dla sektora spożywczego ogółem - informuje Marta Skrzypczyk, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Pogorszenie wyników finansowych branży piekarniczej
fot. shutterstock

Dane GUS za 2017 r. obejmują 405 przedsiębiorstw z branży wytwórców pieczywa i wyrobów ciastkarskich zatrudniających powyżej 9 osób. Przeciętna stopa zysku operacyjnego w tej grupie firm wyniosła 9,87% wobec 10,44% w 2016 r. Z kolei stopa zysku netto sięgnęła 8,76% wobec 9,88% rok wcześniej. Oznacza to wprawdzie spadek w relacji rocznej, ale w ciągu ostatnich dziesięciu lat tylko raz osiągnięty wynik był lepszy.

Niższe wskaźniki to efekt silniejszego wzrostu kosztów niż przychodów. W ubiegłym roku przychody w przeliczeniu na jedno przedsiębiorstwo były o 9,0% wyższe niż w 2016 r., podczas gdy przeciętne koszty całkowite zwiększyły się o 10,4%. Było to związane z rosnącymi kosztami pracy oraz drożejącym surowcem. Średnie ceny hurtowe mąki pszennej piekarniczej w 2017 r. były, w zależności od rodzaju, od 1% do nawet 7% wyższe niż w 2016 r.

Z kolei pozytywne przełożenie na wyniki  branży mógł mieć rosnący eksport pieczywa i wyrobów ciastkarskich. Według danych Eurostat, w ubiegłym roku wolumen sprzedaży zagranicznej wyrobów piekarniczych sięgnął 578,1 tys. t, czyli był o 13,1% wyższy niż rok wcześniej. Oznacza to istotne przyspieszenie średniorocznej dynamiki wzrostu, która w latach 2006-2016 wyniosła 10,5%.

Niemniej w kraju w 2017 r. utrzymał się wieloletni trend spadkowy w popycie na pieczywo świeże. Według GUS (za IERiGŻ) w pierwszej połowie ubiegłego roku jego przeciętne miesięczne spożycie w gospodarstwach domowych było o ponad 6% niższe niż rok wcześniej. Wzrosła natomiast konsumpcja pozostałych wyrobów piekarskich – o ponad 7%.

Warto tu nadmienić, że w 2017 r. firmy zatrudniające powyżej 49 osób wyprodukowały o prawie 2% więcej pieczywa niż w 2016 r. (łącznie 1 031 tys. t). Przy tym silnie przyrosła produkcja pieczywa żytniego (o prawie 8% r/r), choć jego znaczenie nadal jest niewielkie (6-proc. udział w całkowitej produkcji) - podaje BGŻ BNP Paribas.

Jak informuje Marta Skrzypczyk, w 2018 r. utrzyma się presja ze strony rosnących kosztów pracy. Z drugiej strony ceny mąki w I kwartale były wprawdzie wyższe niż rok wcześniej (od 4% do nawet 13% w przypadku mąki żytniej), niemniej w kolejnych miesiącach mogą już spadać, biorąc pod uwagę relatywnie niskie ceny zbóż. Ponadto istotnie niższe są ceny cukru, mające duże znaczenie w przypadku produkcji wyrobów ciastkarskich.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marta Skrzypczyk RSS ALERT    /    piekarnie RSS ALERT    /    pieczywo RSS ALERT    /    eksport pieczywa RSS ALERT    /    spożycie pieczywa RSS ALERT    /    spożycie pieczywa w Polsce RSS ALERT    /    chleb RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.230.108
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.