Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Pogorszenie wyników finansowych firm zajmujących się pierwotnym i wtórnym przetwórstwem zbóż

2018 rok przyniósł silny wzrost cen skupu ziarna, co znalazło swoje przełożenie w wynikach finansowych firm z branży przetwórstwa zbóż – ocenia Marta Skrzypczyk, dyrektor biura analiz sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Pogorszenie wyników finansowych firm zajmujących się pierwotnym i wtórnym przetwórstwem zbóż
fot. Shutterstock

Na skutek niższych zbiorów w Polsce i w ujęciu globalnym, w II połowie 2018 r. ceny skupu pszenicy konsumpcyjnej były przeciętnie o ponad 18% wyższe wobec analogicznego okresu rok wcześniej, zaś w I kwartale br. o 24%.

Drożejące surowce rolne przełożyły się negatywnie na wyniki finansowe większości firm zajmujących się pierwotnym i wtórnym przetwórstwem zbóż. Wyjątkiem były młyny. Wprawdzie w 2018 r. w tym podsektorze koszty działalności ogółem (w przeliczeniu na 1 przedsiębiorstwo) zwiększyły się o ponad 7% wobec 2017 r., niemniej wzrost przychodów był silniejszy – o ponad 8% w relacji rocznej. W rezultacie poprawiły się wskaźniki rentowności – stopa zysku netto wzrosła z 3,81% w 2017 r. do 4,25% w 2018 r., zaś ROE z 10,41% do 11,72%. Jednocześnie warto dodać, że w ubiegłym roku utrzymała się obserwowana od 2011 r. wzrostowa tendencja produkcji mąki pszennej. Jeszcze większe zmiany zaobserwowano w przypadku mąki żytniej. Według danych GUS, w zakładach zatrudniających 50 osób i więcej, wyprodukowano 1,8 mln t maki pszennej, czyli o ponad 3% więcej niż rok wcześniej i 0,2 mln t mąki żytniej, o 11% więcej w relacji rocznej. Produkcja mąki wzrosła również w styczniu i lutym br.

Inaczej przedstawia się sytuacja piekarni. Według danych PontInfo, w 2018 r. koszty ogółem w branży piekarniczej w przeliczeniu na 1 przedsiębiorstwo wzrosły o prawie 11% w relacji rocznej, zaś przychody o niespełna 10%. Niemniej, rosnące koszty to nie tylko efekt drożejących zbóż, ale też wyższych kosztów pracy, których udział w kosztach operacyjnych przekracza 20%. W efekcie, wskaźniki rentowności uległy pogorszeniu, niemniej pozostają istotnie wyższe niż w przypadku przemysłu spożywczego ogółem. W ubiegłym roku w sektorze piekarniczym stopa zysku netto obniżyła się z 8,76% w 2017 r. do 7,71%, zaś zysku operacyjnego z 9,87% do 9,58%.

Podobnie jest w sektorze paszowym, gdzie koszty ogółem w przeliczeniu na 1 firmę w 2018 r. zwiększyły się o ponad 2% w relacji rocznej, zaś przychody o niespełna 2%. Stopa zysku netto spadła z 3,69% w 2017 r. do 3,50% w 2018 r., zaś stopa zysku operacyjnego z 4,76% do 4,04%.

Zarówno w przypadku sektora paszowego jak i piekarniczego, w ubiegłym roku zwiększono nakłady inwestycyjne – odpowiednio o 40% i 11% wobec 2017 r.

W 2019 r. presja ze strony rosnących kosztów surowca może zmaleć, niemniej koszty wynagrodzeń nadal pozostaną wyzwaniem dla branży.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

zboża RSS ALERT    /    rynek zbóż RSS ALERT    /    BNP Paribas RSS ALERT    /    Marta Skrzypczyk RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.87.147.184
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.