Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy jedzą coraz więcej makaronów kosztem ryżu i pieczywa

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-05-2016, 15:04
Polacy jedzą coraz więcej makaronów kosztem ryżu i pieczywa
Większa aktywność zawodowa Polaków wpłynęła na znaczący spadek spożycia mąki i wzrost konsumpcji makaronów. fot. shutterstock

Systematyczny wzrost spożycia makaronu związany jest ze spadkiem konsumpcji takich produktów, jak ryż czy pieczywo, które co najmniej od strony wartości odżywczych bądź zastosowań w kuchni mogą być uznane za substytuty - informuje w raporcie "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności" Bank BGŻ BNP Paribas.

Wśród wszystkich kategorii żywności w latach 1999–2014 jeden z największych spadków spożycia w gospodarstwach domowych zanotowała mąka. Przeciętnie miesięcznie w 2014 r. w gospodarstwach domowych kupowano 0,76 kg mąki na osobę, czyli o 39 proc. mniej niż w roku 1999 gdy wskaźnik ten wynosił 1,25 kg. Jak wynika z raportu, od tamtego czasu spożycie mąki nie wzrosło w żadnym z analizowanych okresów, przy czym w latach 2009–2010 oraz 2012 i 2014 było stabilne. Z kolei największe spadki notowano w latach 2006–2007.

Przyczyn takiego stanu rzeczy analitycy upatrują w tym, że mąka jako półprodukt spożywczy wymaga dalszego przygotowania, a coraz szybsze tempo życia i coraz większa aktywność zawodowa nie sprzyjają poświęcaniu czasu na gotowanie. Jak czytamy w opracowaniu do spadku zakupów mąki przyczynia się również wzrastająca konsumpcja wyrobów ciastkarskich, która w roku 2012 wynosiła 0,62 kg na osobę, a w roku 2002 zaledwie 0,55 kg. Brak jest niestety informacji o spożyciu mącznych dań gotowych (np. pierogów). Nie badano również, ile mąki spożywa się w produktach konsumowanych poza domem.

W przeciwieństwie do mąki jedną z niewielu kategorii żywności, których konsumpcja w ostatnich kilkunastu latach wzrosła jest makaron. W 1999 roku w gospodarstwach domowych kupowano przeciętnie miesięcznie 0,32 kg makaronu na osobę. W 2014 roku było to już 0,37 kg na osobę miesięcznie, czyli o blisko 16 proc. więcej.

Analitycy BGŻ BNP Paribas zauważają, że dynamika wzrostu konsumpcji makaronu była szczególnie duża na początku ubiegłej dekady. W latach 2001–2004 rosła przeciętnie rocznie o 4,4 proc. i w 2004
roku osiągnęła poziom 0,38 kg na osobę miesięcznie. Od tego czasu była w miarę stabilna, z lekką przewagą spadków, które zarysowały się szczególnie w latach 2005 oraz 2008–2009. 

Zdaniem autorów opracowania wzrost spożycia makaronu wydaje się wynikać z działania efektu substytucyjnego. Hipotezę tę zdecydowanie wspiera spojrzenie na tendencje cenowe ryżu i pieczywa, gdzie dla kategorii substytucyjnych względem makaronu wzrost cen jest znacznie szybszy. Równocześnie z rosnącym spożyciem makaronu prawdopodobny jest spadek jego wyrobu domowego. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 961) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.