Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy obawiają się, że margaryna jest zbyt wysoko przetworzona. Czy słusznie?

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 17-08-2016, 14:54
Polacy obawiają się, że margaryna jest zbyt wysoko przetworzona. Czy słusznie?
Polacy przypisują margarynie takie cechy, jak prozdrowotność i funkcjonalność. fot. shutterstock

Masło postrzegane jest jako trudne a margaryna łatwa w rozsmarowaniu. Nadal jednak wiele osób często błędnie obawia się o to, że drugi z wymienionych produktów jest zbyt mocno przetworzony - takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach”.

Polacy deklarują, że w codziennej diecie przestrzegają podstawowych zasad zdrowego żywienia. W praktyce jednak o wyborze spożywanych produktów w dużej mierze decydują wyobrażenia na ich temat. Organizatorzy kampanii „Poznaj się na tłuszczach” postanowili sprawdzić jak postrzegane pod tym względem są masło i margaryna.

Margarynie przypisywano takie cechy takie jak nowoczesność, dynamiczność, a także prozdrowotność i funkcjonalność. Masło kojarzone jest z tradycją, spokojem i  stonowaniem. Mówiąc o walorach fizycznych obu produktów do smarowania pieczywa, badani wskazywali na prostotę składu masła i rozbudowany  skład margaryny. Masło postrzegane jest jako trudne a margaryna łatwa w rozsmarowaniu. Nadal jednak wiele osób często błędnie obawia się o to, że drugi z wymienionych produktów jest zbyt mocno przetworzony.

- Wysokiej jakości margaryny zawierają do ok. 82 proc. tłuszczów pochodzących z olejów: rzepakowego czy słonecznikowego. Większość współczesnych margaryn jest też wytwarzanych w oparciu o recepturę eliminującą tłuszcze trans, których tak bardzo się obawiamy. Wybierając masło również warto zwracać uwagę na zawartość tłuszczu - prawdziwe powinno składać się z 82 proc. tłuszczu mlecznego. Dlatego w przypadku wyboru obu ze wspomnianych produktów do smarowania pieczywa warto czytać etykiety i zwracać uwagę na skład – dodaje ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

„Poznaj się na tłuszczach” to kampania skierowana do ogółu społeczeństwa, której nadrzędnym celem jest edukacja na temat tego czym są tłuszcze, czym różnią się poszczególne kwasy tłuszczowe oraz jakie znaczenie wykazują dla zdrowia człowieka. Misją kampanii jest podniesienie wiedzy Polaków w zakresie zdrowego odżywiania się z naciskiem na  przemyślany wybór produktów zawierających korzystne dla zdrowia kwasy tłuszczowe. Dzięki temu  Polacy będą bardziej świadomymi konsumentami, będą żywili się zdrowiej i wybierali mądrzej. 

Patronat nad kampanią objęły wiodące w naszym kraju instytucje wyznaczające i promujące zalecenia oraz normy w zakresie żywienia dla całej populacji, takie jak: Instytut Żywności i Żywienia, Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością oraz Zakład Medycyny Zapobiegawczej i Higieny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. 

W ramach kampanii prowadzone są działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym o zasięgu ogólnopolskim obejmujące m.in.: przedstawienie wyników badania opinii publicznej o przywiązaniu polskiego społeczeństwa do zdrowego odżywiania się oraz wiedzy na temat rodzajów tłuszczów spożywczych, prowadzenie strony internetowej z artykułami ekspertów Poznajsienatluszczach.pl, fan page kampanii na Facebooku oraz warsztaty dla mediów. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Damian 11-01-2017, 10:49:
Zwykła kampania dezinformacyjna, mająca za zadanie ogłupienie ludzi i wmawianie im domniemanych korzyści ze spożywania margaryn. Całe szczęście, ludzie w końcu nabywają coraz większą świadomość dotyczącą zdrowia. Liczę na to, że konsumenci nie dadzą się ogłupić tej propagandowej kampanii, zorganizowanej przez producentów utwardzonych tłuszczy i lobbystów.
Swoją drogą, ja rozumiem, że ten portal ma za zadanie przekazywanie informacji, które mają postawić producentów z sektora spożywczego i ich idee w jak najlepszym świetle, ale umieszczanie tego typu propagandowych artykułów, to już żenada, zaniżacie swój poziom i tyle. Margaryna w ogóle nie powinna być klasyfikowana jako produkt spożywczy, ale jako wyrób technologiczny, o zastosowaniu poza spożywczym. Fakt, że ludziom wciąż się wciska margarynę i że ją jedzą, to po prostu katastrofa żywieniowa.
  • Piekarz 22-08-2016, 14:16:
Nic chyba w tym artykule nie ma o ciągle jeszcze fundamentalnym dla produkcji margaryn i innych tłuszczów stałych - procesie chemicznego
utwardzania olejów i jego skutkach. Unikamy niewygodnych tematów?
  • Mateusz 18-08-2016, 02:05:
Margaryna powinna być wycofana ze sklepów. Coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę co to za syf i co promowano przez ostatnie 20 lat. Na szczęście masło wraca do łask, ALe lobby margarynowe ciągle ma się dobrze niestety.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 494) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.