Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polska powinna zacząć wykorzystywać potencjał produkcji śruty rzepakowej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 29-03-2016, 09:56
Polska powinna zacząć wykorzystywać potencjał produkcji śruty rzepakowej
Adam Stępień, dyrektor generalny PSPO, fot. Paweł Pawłowski/Żelaznastudio

- Inwestycje muszą być zabezpieczone w czasie. Są dziedziny, w które państwo nie musi ingerować ponad konieczność. Efekty działań rządu będą determinowane konkretnymi rozwiązaniami w odniesieniu do konkurencyjności, czyli chociażby likwidacją problematycznych kwestii podatkowych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Adam Stępień, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju.

Jak mówi Adam Stępień, branżę olejarską zastanawia dlaczego potencjał wynikający z dużej produkcji krajowej śruty rzepakowej nie jest w pełni wykorzystywany.

- Nasi członkowie muszą szukać odbiorców na rynkach zachodnich, gdzie w sposób istotny wzrasta wykorzystanie śruty rzepakowej powodując lepsze zabezpieczenie dostaw białka paszowego na poziomie europejskim zapewniając lepszą dywersyfikację względem śruty sojowej, od której jesteśmy de facto uzależnieni. Chodzi o to żeby w większym stopniu dbać o własne potrzeby uwzględniając jednocześnie nasze możliwości. W 2015 roku w Niemczech wykorzystanie śruty sojowej i rzepakowej w produkcji zwierzęcej zrównało się, co pokazuje, że nie mówimy jedynie o swoistej idée fixe - dodaje.

Dyrektor generalny PSPO zwraca uwagę na podnoszoną w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju kwestię ułatwień natury proceduralnej. Jak mówi, to hasło, które nieźle brzmi, ale wymaga uszczegółowienia.

- Branża olejarska jest w miarę poukładana. Jeżeli mówimy o nadregulacji czy konieczności reindustrializacji, bo takie hasło kilkukrotnie się w dokumentach rządowych pojawia, to po prostu nie przeszkadzajmy - dodaje.

Wśród elementów, które wpływają na polską konkurencyjność, a które są całkowicie niezależne od przedsiębiorcy Stępień wymienia m.in. politykę podatkowa, w tym politykę akcyzowa oraz koszty energii, które wprost determinują możliwość pozycjonowania swojego produktu na rynku, w szczególności gdy mowa o ekspansji na rynki inne niż krajowy.

- Jeżeli mówimy o innowacyjności i wsparciu modernizacyjnym to dajmy te możliwości w praktyce. W chwili obecnej są to często hasła, które nie przekładają się chociażby na komercjalizację nowych rozwiązań technologicznych. Nie jest tak, że w przypadku zmiany koniunktury za rok można w sposób prosty i bezbolesny przestawić profil swojego gospodarstwa, w szczególności tam, gdzie następują specjalizacje. I w tym kierunku Plan Morawieckiego ideowo wychodzi nam naprzeciw. Wydaje się, że jego praktyczna realizacja jest sposobem na wyjście z pewnego impasu. Chodzi o zmiany, które będą podchodzić do konkretnego sektora w sposób dający długofalowe podstawy do jego funkcjonowania i rozwoju - podsumowuje dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH