Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Prezes Agrowill: Polska i Litwa mogłyby współpracować w łańcuchu międzynarodowych dostaw zbóż

- Agrowill stawia na duże gospodarstwa rolne. W Polsce analizujemy możliwości zbytu zarówno na rynek polski jak i zagraniczny - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Vladas Bagavicius, prezes zarządu Agrowill Group, spółki, która wkrótce chce zadebiutować na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Prezes Agrowill: Polska i Litwa mogłyby współpracować w łańcuchu międzynarodowych dostaw zbóż
Vladas Bagavicius zarządza litewską spółką Agrowill Group, która jest jednym z największych na Litwie i UE przedsiębiorstw zajmujących się pierwotną produkcją rolną.

Autor: Weronika Kreczko, portalspozywczy.pl
Data: 26-01-2011, 11:07

Czy Polska może stanowić zagrożenie dla takich eksporterów jak Litwa?

Oba kraje zajmują wysoką pozycję w eksporcie zboża. Litwa ma bardzo wysoki poziom eksportu wyprodukowanych zbóż, np. w 2009 roku wyeksportowała około 1,5 mln ton zbóż wobec 3,8 mln ton zebranych. Nie sądzę, aby oba kraje stanowiły dla siebie konkurencję, ponieważ Polska i Litwa znalazły już swoich odbiorców zagranicznych. Wręcz odwrotnie, w przyszłości widzę wręcz możliwości wspólnych działaniach w łańcuchu dostaw. 

Mówi się, że Polska ma duży, jednak wciąż niewykorzystany, potencjał w produkcji zbóż. Państwo zamierzają inwestować na polskim rynku. Gdzie Państwo widzą możliwości sprzedaży zbóż - raczej w Polsce, czy na eksport?

Kluczową sprawą jest relacja popytu do podaży. Każdy uprawiający oczekuje wysokiej ceny w szybkim czasie. Zazwyczaj krajowi odbiorcy zbóż są atrakcyjniejsi dla uprawiających, ponieważ płacą więcej, choć z opóźnieniem. Obiorcy zagraniczni odwrotnie. Jednakże należy pamiętać, że krajowi producenci często ograniczają zakupy, jeżeli odnotowują spadek konsumpcji. Uderza to szczególnie w małe gospodarstwa rolne, które nie mają odpowiedniej siły przebicia aby pozbyć się swoich plonów w inny sposób.

Agrowill stawia na duże gospodarstwa rolne. W Polsce analizujemy możliwości zbytu zarówno na rynek polski jak i zagraniczny. Uważam, że wykorzystując nasze dotychczasowe doświadczenia jesteśmy w stanie zaoferować zarówno polskim (krajowym) jak i zagranicznym odbiorcom atrakcyjne warunki współpracy.

Jakie mankamenty widzą Państwo w naszym kraju? Co mogą jeszcze zrobić firmy by usprawnić działanie tego rynku?

Problemem jest na pewno duże zróżnicowanie w wielkości gospodarstw rolnych w zachodniej i wschodniej części Polski. Im rolnicy będą zwiększać powierzchnie upraw tym większe szanse, że będą silniejsi i znajdą lepsze możliwości zbytu swoich produktów. Uważam, że tutaj dużą szansą są bezpośrednie stosunki handlowe właścicieli gospodarstw z odbiorcami krajowymi jak i zagranicznymi. Stworzy to ten biznes bardziej transparentnym i konkurencyjnym. Rolnicy muszą zrozumieć, że szansą jest powiększenie ich areału upraw, co doprowadzi do zwiększenia wydajności produkcji i obniżenia kosztów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Vladas Bagavicius RSS ALERT    /    Agrowill RSS ALERT    /    GPW RSS ALERT    /    Litwa RSS ALERT    /    debiut RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.176.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.