REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes KFPZ: Przez opieszałość ministra odwleka się budowa portu przeładunkowego zbóż

  • Autor: Weronika Pietrykowska, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-11-2009, 08:40
Prezes KFPZ: Przez opieszałość ministra odwleka się budowa portu przeładunkowego zbóż
fot. www.moje-morze.pl

Krajowa Federacja Producentów Zbóż zapowiadała budowę nowego portu do przeładunku zbóż. - Obecnie czekamy na obiecane przez ministra rolnictwa Marka Sawickiego 50 mln zł - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Rafał Mładanowicz, prezes KFPZ. - Na razie jednak minister nie odpowiedział nawet, w jaki sposób możemy te pieniądze podjąć - skarży się prezes.

REKLAMA

Nowy port ma działać po części na bazie już istniejącej infrastruktury Portu Północnego. Pieniądze będą przeznaczone na budowę w pierwszej fazie inwestycji elewatora o pojemności ok. 25 tys. ton.

W związku z brakiem dostępu do obiecanych funduszy, inwestycja opóźnia się. - Zrobiliśmy wszystko, co mogliśmy. Mamy przygotowany projekt, rozmawialiśmy z wykonawcami, także bankami. Mam nadzieję, że przez tą opieszczałość ministra nie wycofa się strategiczny inwestor - dodaje Rafał Mładanowicz.

KFPZ planuje bowiem utworzyć spółkę, North Grains Terminal (NGT) z jednym podmiotem, w którym udziały ma również skarb państwa. Według projektu sprzed miesiąca, pierwszy statek, na razie o zanurzeniu do 10 m, miał być obsługiwany już w I kwartale 2010 r. - W przyszłości będziemy planować pogłębienie do 14 m - mówi Rafał Mładanowicz. Spółka będzie także dysponować od zaraz magazynem o możliwościach załadunkowych ok. 12 tys. ton. Do portu zboże będzie mogło być dowożone zarówno samochodami, jak i koleją, co ułatwi transport z wielu magazynów, zwłaszcza z południa Polski.

- Liczymy na to, że minister wkrótce zrealizuje obietnice i otrzymamy pieniądze i uda nam się zrealizować plan. Dzięki niemu bowiem moglibyśmy zwiększyć konkurencyjność polskiego rolnika na arenie międzynarodowej - dodaje prezes KFPZ.

Minister Sawicki również uważa, że budowa terminalu przeładunkowego zboża jest bardzo istotne.

- Jeśli nie zbudujemy takiego terminalu, to stale będziemy narzekać na to, że koszty transportu naszego zboża na rynki światowe, będą ciągle wyższe niż we Francji czy w Niemczech - mówił przed miesiącem minister.

KOMENTARZE: (8)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • BPI 17-11-2009, 10:52:
Pytanie do czytelnika, Czy w Szczecinie powstaje nowy terminal czy rozbudowane będzie EWA. A może chodzi o inwestycje w Świnoujściu. Ta akurat jest projektowana dla importu śruty sojowej poekstrakcyjnej.
  • czytelnik 14-11-2009, 16:52:
W pełni się zgadzam, że Polska potrzebuje infrastruktury z prawdziwego zdarzenia. I taka właśnie powstaje w Szczecinie. Co więcej, robi to prywatna firma która zna się na handlu zbożem.
A jeżeli chodzi o KFPZ to wolałbym aby się tego nie tykali. Jakie oni mają doświadczenie w handlu na rynkach międzynarodowych? Oni sami do końca nie wiedzą co sie dzieje na rynku krajowym, a co dopiero handel w eksporcie. Chłop jest od tego aby produkować, handel na świecie zostawcie profesjonalnym firmom handlowym, które wiedzą jak te rynki funkjonują. Nie znam innego kraju na świecie gdzie jakiekolwiek chłopsie związki zajmują sie handlem czy są właścicielami infrastruktury w portach.
Tylko naszym politykom się coś w głowach pomieszało.

Proiponuje rozliczyć prezesa M ładanowicza z jego chorych pomysłów. Gdzie są te obiecane miliony ton przeznaczone na spalanie, które obiecywał w żniwa? Skończy się tak jak mówiłem. A w pomysł z portami też mi się nie chce wierzyć.
  • BPI 14-11-2009, 14:03:
Nasze elewatory portowe są niestety wiekowe z wyjątkiem BTZ w Gdyni ale i BTZ ma jeszcze zbyt małą pojemność składową dla obsługi eksportu i importu ziarna i komponentów paszowych. Moim zdaniem niezbędna jest budowa nowego terminalu podległego bezpośrednio producentom zbóż. Powinny oni dostać możliwość wolnego handlu - produkują niech też mają możliwość sprzedać. Na pewno sami lepiej zadbają o własne interesy a i dla Polski będzie to korzystne. Światowy bilans w handlu ziarnem nie jest zamknięty, jest na pewno miejsce dla NAS. Np. Indie wprowadziły zakaz eksportu ziarna. Jeśli my mamy nadwyżki to na pewno lepiej je eksportować niż zmniejszać zasiewy.
Popieram KFPZ nie czekajcie na ministra, szukajcie własnych środków cel jest bardzo dobry, zważywszy ze przez ostatnie lata nasze władze przez tak zwana prywatyzacje oddały już część terminali portowych przystosowanych do przeładunku ziarna w ręce firm zagranicznych, którym nie zawsze zależy na eksporcie Polskiego ziarna.

Zobacz wszystkie komentarze (8)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 924) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH