Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Makaronów: Dostawcy są dyskryminowani w relacjach z silnie skoncentrowaną dystrybucją

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 16-04-2013, 08:37
Prezes Makaronów: Dostawcy są dyskryminowani w relacjach z silnie skoncentrowaną dystrybucją
Na zdj. prezes Makaronów Polskich Zenon Daniłowski

Negocjacje z sieciami handlowymi są trudne, ponieważ sieci, szczególnie dyskonty, opanowały bardzo dużą część rynku i proponują warunki niekorzystne dla dostawców. Wina leży także po stronie samych producentów, którzy decydują się na sprzedaż za wszelką cenę - ocenia prezes Makaronów Polskich Zenon Daniłowski.

- Niektóre dyskonty prowadzą w długim okresie politykę nieracjonalną, ponieważ żądają od producenta działalności non profit. Jest to droga donikąd, najczęściej kończy się nadmierną eksploatacją załogi i urządzeń, często kupionych z dotacji. Wielu krajowych producentów oferuje tak zwaną "podaż głodową", bo nie ma gdzie sprzedać swoich produktów. Dyskonty opanowały taką część rynku, że są właściwie głównym dystrybutorem. Warunki, które dyktują dostawcom, przy wahaniu cen surowców często kończą się stratą - mówi Zenon Daniłowski.

Dodaje, że spółka Makarony Polskie w 2011 roku i w pierwszej połowie 2012 z jednym z dyskontów zrealizowała kontrakt z dużą stratą. Jak tłumaczy, firma nie mogła renegocjować ceny, ponieważ podpisała roczną umowę bez prawa wypowiedzenia.

- Teraz unikamy takich umów proponując niezmienne ceny tylko na okres trzech miesięcy. Moim zdaniem, powinna zostać wprowadzona możliwość zamieszczania w umowach klauzuli surowcowej. Nie rozumiemy, dlaczego dyskonty nie chcą wprowadzenia takiej klauzuli do umowy. Jeśli surowiec rośnie o 1 proc. to nie jest problem. Jednak cena pszenicy wzrosła w ubiegłym roku o około 20 proc. Przy produkcji w branży zbożowej to zjawisko mocno przekłada się na rentowność firm - ocenia prezes Makaronów Polskich.

Jego zdaniem, produkcja w naszym kraju jest bardzo rozproszona, nie ma u nas wielkich koncernów, a większość producentów to średnie przedsiębiorstwa.

- Uważamy, że ze względu na wielkość, dostawcy są dyskryminowani w relacjach z silnie skoncentrowaną dystrybucją - podkreśla Zenon Daniłowski.
Jednak, jak uważa prezes producenta makaronów, winni są także sami dostawcy, którzy decydują się na sprzedaż za wszelką cenę.

- Producenci powinni szanować siebie i swoje produkty. Jeżeli jakiemuś odbiorcy sprzedawaliśmy produkty po bardzo niskich cenach, to on przywykł do tego i trudno jest wówczas podnieść cenę. Jak sobie ktoś zepsuje opinię, to trudno potem przekonać do sprzedaży po wyższej cenie - tłumaczy Zenon Daniłowski.

- Z niektórymi sieciami współpracuje się nam bardzo dobrze przy sprzedaży produktów markowych, a z innymi, które oferują nam warunki współpracy nie do przyjęcia, po prostu nie współpracujemy - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH