REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes Makaronów Polskich na EEC 2014: W branży spożywczej nie ma konsolidacji

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 12-05-2014, 15:40
Prezes Makaronów Polskich na EEC 2014: W branży spożywczej nie ma konsolidacji
Zenon Daniłowski, prezes Makaronów Polskich na EEC 2014 (fot. PTWP)

W mojej ocenie nie ma konsolidacji w branży spożywczej. Wydaje się, że większość transakcji na tym rynku stanowią sprzedaże, np. z powodu zmiany pokolenia w przedsiębiorstwie rodzinnym, albo restrukturyzacje, pozbywanie się zbędnego majątku. Nie widać świadomego procesu konsolidacji w skali masowej, choć oczywiście pojedyncze przypadki się zdarzają - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Zenon Daniłowski, prezes Makaronów Polskich.

REKLAMA

- Większość polskich firm spożywczych stanowią przedsiębiorstwa rodzinne, założone na początku lat dziewięćdziesiątych. W tej chwili są to już w przeważającej części dojrzałe zakłady a ich właściciele zdobyli doświadczenie w biznesie. Większość z nich nie jest nastawiona na konsolidację, w skutek czego cały sektor przetwórstwa spożywczego jest mocno rozdrobniony. Moim zdaniem dalszy rozwój rynku będzie oznaczał coraz wyraźniejszą polaryzację. Utrzymają się małe i średnie firmy rodzinne o lokalnym lub regionalnym znaczeniu i duże zakłady przemysłowe, przygotowane do produkcji ogromnych wolumenów - powiedział Zenon Daniłowski.

Jego zdaniem wbrew pozorom, w poszczególnych częściach Polski można zauważyć duże rozbieżności, jeśli chodzi o preferowane smaki i receptury, również w zakresie makaronu. - Dla wielu małych i średnich producentów zaadaptowanie się do lokalnych warunków może być kluczem do sukcesu. Jednocześnie warto zauważyć, że jest kilku dużych, działających w skali masowej producentów, którzy w obecnych warunkach muszą zastanowić się nad jakiegoś rodzaju ruchem - podkreślił prezes Makaronów Polskich. - Konsolidacja rynku makaronów jest trudnym tematem. Lider rynku (Maspex - przyp. red.) dominuje w kategorii produktów brandowych. Nasza firma zajmuje drugą pozycję, ze sprzedażą makaronów na poziomie ok. 100 mln zł rocznie. Połowę naszej sprzedaży stanowią produkty private label. Kolejne miejsca zajmuje jeszcze pięciu producentów, z roczną sprzedażą na poziomie po ok. 40-50 mln zł - dodał.

Mimo, że w ocenie Zenona Daniłowskego konsolidacja sektora spożywczego jest na niskim poziomie, sytuacja może się zmienić. - Warto pamiętać, że duży może więcej. Dla firm o wielkości zbliżonej do Makaronów Polskich istnieją w obecnej sytuacji dwie drogi - albo zostaniemy konsolidatorem rynku, albo będziemy musieli znaleźć alternatywny kierunek rozwoju, np. poprzez odnalezienie się w innej grupie. Dzisiaj firmy spożywcze najczęściej realizują rozwój poprzez wzrost organiczny, ale to rozwiązanie nie pozwala na „skokowe" zwiększenie sprzedaży. Dlatego konsolidacja jest dla branży wielkim wyzwaniem - akcentował prezes Makaronów Polskich.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • radek36@wp.pl 13-05-2014, 19:37:
koledzy z psl nie wiedzą co zrobić ze swoimi łupami idzie nowe

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH