Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Prezes Makaronów Polskich na VI FRSiH: Potrzebny jest arbiter, który powstrzyma psucie rynku

- W Polsce zbyt wiele energii wkładamy w dyskusję na temat zmiany systemu, z której nic nie wynika najczęściej z przyczyn politycznych, a nie załatwiamy bieżących spraw. Dobrze, gdyby w Polsce istniał arbiter, być może mecenas, głównie dla przedsiębiorstw z grupy małych i średnich, ponieważ te firmy są słabe i nie mają profesjonalnej kadry do negocjacji kontraktów. Te spółki często produkują za wszelką cenę. Dzisiaj wiele firm nie kalkuluje amortyzacji, często nie kalkuluje w cenie własnej pracy. Powoduje to, że pojawiają się na rynku ceny, które są nierealistyczne i te ceny psują negocjacje większym firmom, zarządzanym korporacyjnie - mówił Zenon Daniłowski, prezes Makaronów Polskich podczas panelu "Ograniczenie kosztów – klucz do sukcesu w biznesie produkcyjnym i handlowym", jaki odbył się w ramach VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Prezes Makaronów Polskich na VI FRSiH: Potrzebny jest arbiter, który powstrzyma psucie rynku
Zenon Daniłowski, prezes Makaronów Polskich

- Zdarzają się niestety ludzie, którzy mówią: "Dostałem dotację, to ona nie jest kosztem" i wrzucają ceny, które psują rynek. Bardzo często później pojawia się firma taka, jak Makarony Polskie, zaczyna negocjacje i spotyka się z ceną z księżyca. Producenci często patrzą na ceny produktów i nie wierzą, jakim cudem dany towar udało się wyprodukować w takiej cenie. A on leży na półce i jest sprzedawany - tłumaczył Daniłowski.

Prezes Makaronów Polskich zasugerował, że w rolę takiego arbitra mógłby mocniej wejść Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Ewentualnie być może minister rolnictwa mógłby być swojego rodzaju mecenasem dla tych małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ polskie państwo w ostatnich latach wyłożyło strasznie dużo pieniędzy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na modernizację tych firm. Warto, aby to się nie zmarnowało, ponieważ jest to nasz wspólny narodowy majątek, a drobna przedsiębiorczość jest potęgą w naszym kraju - tłumaczył szef firmy.

Daniłowski mówił też na temat wpływu, jaki na negocjacje mają wahania cen surowców. - Makarony Polskie produkują dość dużo makaronu, bo 35 tys. ton rocznie. W naszej ofercie dominuje private label, więc w związku z tym jesteśmy bardzo wrażliwi na wszelkiego rodzaju negocjacje z sieciami. Te sytuacje negocjacyjne są bardzo trudne wtedy, kiedy następuje skokowy wzrost cen surowców. Jednak tak, jak bardzo zły dla naszej firmy i wielu innych jest wzrost cen surowca, tak również bardzo zły jest zbyt duży ich spadek. Najbardziej niekorzystne są duże wahania cen surowców - przekonywał prezes Makaronów Polskich.

- W ubiegłym roku ceny pszenicy wzrosły około 30 proc., a w tym roku spadły około 30 proc. Rodzi to przede wszystkim nieuchronny konflikt, nieuchronne negocjacje między producentem a dystrybutorem. Makarony Polskie są jednym z głównych producentów private label w zakresie makaronów i mogę powiedzieć, że te negocjacje są trudne, ale wydaje się, że obydwie strony rozumieją, że istnieją koszty i jakoś dogadujemy się - ocenił Daniłowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

więcej informacji:

Zenon Daniłowski RSS ALERT    /    Makarony Polskie RSS ALERT    /    UOKiK RSS ALERT    /    VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu RSS ALERT    /    makarony RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Lemonka 2013-11-07 12:11:32
    Moderator: komentarz został usunięty ze względu na naruszenie zasad forum. Prosimy o zachowanie kultury dyskusji.
  • Emil Krzaklewski 2013-11-07 13:56:09
    Lemonka - czyżby nie stać Cię było na kulturę słowa.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.227.31.145
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.