Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przepisy o znakowaniu żywności podwyższa koszty produkcji oleju?

  • Autor: PSPO, Agnieszka Słodowa
  • Data: 21-01-2014, 13:19

Z końcem tego roku zaczną obowiązywać przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dn. 25.10. 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Rozporządzenie to konsoliduje i aktualizuje dwa obszary ustawodawstwa dotyczącego etykietowania żywności - znakowanie ogólne i znakowanie wartością odżywczą, wprowadzając jednolite zasady odnośnie tych kwestii we wszystkich państwach członkowskich - przypomina PSPO w biuletynie Oil Express.

Zgodnie z generalną zasadą prawa żywnościowego, jaką jest zapewnienie konsumentom podstawy do dokonywania świadomych wyborów dotyczących spożywanej przez nich żywności i uniemożliwienie praktyk, które mogłyby wprowadzić konsumenta w błąd, przepisy rozporządzenia ustalają zakres informacji, które muszą być obowiązkowo przekazane konsumentowi, a także odpowiednie wymagania odnośnie rzetelności przekazywanych informacji.

Rozporządzenie stanowi podstawę zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów w zakresie informacji na temat żywności.

W przypadku dodawanych do produktów rafinowanych olejów i tłuszczów pochodzenia roślinnego nowe przepisy podają, że mogą być one grupowane w wykazie składników pod nazwą „oleje roślinne" z następującym niezwłocznie po tej nazwie wykazem oznaczeń określonych źródeł roślinnych; może po nim następować fraza „w zmiennych proporcjach".

Nathalie Lecocq, dyrektor generalny FEDIOLu, choć określa nowe rozporządzenie jako krok w kierunku zwiększania przejrzystości, to jednak z drugiej strony zaznacza, że ogranicza ono elastyczność producentów w zakresie zamiennego stosowania różnych olejów, co oczywiście przełożyć się może na zwiększenie kosztów produkcji.

Lecocq dodaje także, iż negatywne postrzeganie przez konsumentów niektórych olejów może również wpłynąć na decyzje w zakresie wyboru stosowanego oleju w produkcji żywności. Największe zagrożenie dotyczy w tym przypadku oleju palmowego, jednak problem ten może także dotknąć oleju rzepakowego, który nie cieszy się dobrą opinią konsumentów zwłaszcza krajów południowej Europy.

Mieszanka olejów z olejem rzepakowym będzie miała wysoką zawartość kwasów omega 3, co czyniłoby produkt korzystny z żywieniowego punktu widzenia, ale ze względu na złą percepcję tego oleju, ten sam produkt niekoniecznie byłby oceniany przez konsumentów jako wysoko jakościowy. Mogłoby to doprowadzić do zmiany receptur przez producentów i zaprzestania stosowania olejów mających złą „reputację".

Ponadto, według zapisów rozporządzenia w przypadku stosowania oleju uwodornionego na etykiecie musi towarzyszyć określenie „całkowicie uwodorniony/utwardzony" lub „częściowo uwodorniony/utwardzony".

Warto zaznaczyć w tym momencie, iż amerykańska Agencja żywności i Leków FDA ogłosiła pod koniec zeszłego roku swoją wstępną decyzję o cofnięciu statutu GRAS (generally recognised as safe) dla częściowo uwodornionych olejów, które są uznawane za główne źródło kwasów trans w przetworzonej żywności.

FDA podała, że spożycie tłuszczów trans spadło wśród amerykańskiej populacji z 4,6 g / dzień w 2003 r. do ok. 1 g/dzień w 2012 r. Jednakże zdaniem FDA dalej zbyt wiele produktów je zawiera. Jeśli Agencja sfinalizuje swoją zapowiedź to częściowo uwodornione oleje będą miały statut dodatków do żywności, a w takim przypadku będą mogły być stosowane dopiero po zatwierdzeniu przez odpowiednie przepisy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH