Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przewodniczący RGŻ: Cena pieczywa powinna wzrosnąć

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 20-11-2013, 16:20
Przewodniczący RGŻ: Cena pieczywa powinna wzrosnąć
Bronisław Wesołowski, przewodniczący Rady Gospodarki Żywnościowej oraz prezes Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego

Kryzys w tym roku mniej dotyka branżę piekarską, dzięki spadkowi ceny mąki, jednak rok 2012 bardzo dał się we znaki przedsiębiorstwom piekarniczym - mówi Bronisław Wesołowski, przewodniczący Rady Gospodarki Żywnościowej. Jego zdaniem, cena pieczywa powinna wzrosnąć, by piekarzy stać było na modernizację zakładów.

- Branża piekarska musi powoli podnosić ceny pieczywa. W obecnej sytuacji, ceny surowców i koszty pracy sa podobne jak w Unii Europejskiej, a cena pieczywa o 30 proc. niższa - ocenia Bronisław Wesołowski, który pełni również funkcję prezesa Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego.

- Piekarnie maja problem, by znaleźć środki na modernizację parku maszynowego - dodaje.

Jak ocenia, przeciętny Polak w 2013 roku zje 51,1 kg pieczywa, czyli niemal dwukrotnie mniej niż w 1990 roku (98 kg na osobę). W ciągu jednego miesiąca spożyje 4,46 kg pieczywa, podczas gdy w 2011 roku było to jeszcze 4,85 kg.

Według danych GUS, w 2012 roku spożycie pieczywa i przetworów zbożowych na jedna osobę wyniosło 80,4 kg.

Zdaniem Bronisława Wesołowskiego, można zwiększyć spożycie chleba w Polsce do około 80 kg rocznie na osobę, produkując chleb mieszany i żytni na naturalnym zakwasie - o wysokich walorach smakowych - oraz szeroką gamę chlebów z dodatkiem naturalnych składników bogatych w związki prozdrowotne, np. przetworzone nasiona amarantusa, wiesiołka, aronii, czosnku niedźwiedziego i innych dzikich roślin jadalnych.

Jak ocenia przewodniczący RGŻ, branża piekarnicza boryka się obecnie z wiloma problemami. Jednym z nich jest brak na rynku pracy wysoko wykwalifikowanych piekarzy w wyniku dużej migracji dobrych fachowców za granicę, często do sklepów wielkopowierzchniowych. Ponadto, polski system kształcenia piekarzy załamał się w wyniku reformy szkolnictwa zawodowego.

Jak wskazuje ekspert, piekarnie mające własne sklepy firmowe będą z coraz większym trudem przyciągać konsumenta do sklepu, jeśli nie będą oferowały dodatkowych produktów. - Coraz trudniej będzie im przyciągnąć konsumenta do sklepu, jeśli nie będą oferowały takich produktów jak snacki, czy wyroby wędliniarskie - mówi.

Problemem jest także to, iż UE nie widzi celowości promocji pieczywa. Bronisław Wesołowski przypomina, iż Polska wystąpiła do Unii Europejskiej o zapisanie takich funduszy w swoim budżecie, ale dostała odpowiedź negatywną. - Nie wsparło nas żadne państwo ani organizacja piekarska Unii - mówi.

Kolejnym zagrożeniem dla piekarni jest coraz większa sprzedaż pieczywa z ciasta mrożonego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 865) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH