Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek zbóż ciągle niestabilny. Jak radzą sobie z tym młyny, producenci kasz i makaronów?

  • Autor: Paulina Bełżecka, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 27-02-2012, 17:19
Rynek zbóż ciągle niestabilny. Jak radzą sobie z tym młyny, producenci kasz i makaronów?
Zdaniem ekspertów, skala szarej strefy w Polsce to około 10-15 proc. rynku przemiału mąki

Rynek zbóż już od kilku lat jest bardzo niestabilny. Wpływ na tę sytuację ma szereg czynników: kryzysy największych gospodarek świata i związana z tym niepewność na rynkach finansowych, nasilające się zjawisko spekulacji surowcami rolnymi, niestabilność czynników pogodowych. W tej sytuacji starają się odnaleźć młyny, producenci kasz, czy makaronów.

Niestabilność cen zbóż była niemałym kłopotem dla przedsiębiorstw przemysłu młynarskiego. -Wahania cen to jeden z głównych problemów, jakie od lat nękają młynarstwo. W ubiegłym roku zmiany cen sięgały nawet kilkudziesięciu procent. - To powoduje, że branża jest narażona na ogromne ryzyko. Zbuforowanie tych wahań oznacza, że albo przedsiębiorstwo przerzuci ryzyko na producenta rolnego albo na konsumenta chleba czy mąki - mówi Adam Tański, prezydent Izby Zbożowo-Paszowej.

Tutaj pojawia się jednak jeszcze jeden problem - młynarstwo to rynek bardzo rozdrobniony, na którym wiele przedsiębiorstw działa w tzw. szarej strefie. Liczących się podmiotów na tym rynku jest 7-8, w tym Polskie Młyny, VK Muehlen i Dr Cordesmeyer. Jednak młynów, które są włączane lub wyłączane sezonowo, działających poza oficjalnym przemiałem, może być nawet kilkaset.

Zdaniem Janusza Kobrynera, eksperta rynku zbóż, skala szarej strefy w Polsce to około 10-15 proc. rynku przemiału. - Jest to bolączka całego przemysłu młynarskiego. Na pewno przedsiębiorstwa te są „przyjazne" dla konsumentów, bo produkty z tych młynów są znacznie tańsze, ale z drugiej strony stanowią mankament dla oficjalnie działających dużych podmiotów - o fiskusie nie wspominając - mówi.

Pomimo to, eksperci oceniają, że rok 2011 nie był zły dla przemysłu młynarskiego. - Firmy sobie jakoś poradziły z wahaniami cen, ale jeśli te tendencje miałyby się utrzymywać przez kolejne lata, to w którymś roku mogłoby się to skończyć fatalnie dla całej branży - ocenia Adam Tański.

Przedsiębiorstwom młynarskim sprzyja niska elastyczność popytu na ich produkty, które należą do tzw. produktów podstawowych: w kryzysie zapotrzebowanie na chleb nie spada, a wręcz przeciwnie. Poza tym, młynarstwo, choć jest działalnością o niskiej rentowności, to jednak jest opłacalne pod warunkiem sprzedaży na rynku lokalnym. - Mąka jest takim surowcem, którego opłacalność jest wysoka dla rynku lokalnego. Natomiast nie jest ona na tyle wysoka, by opłacało się te produkty rozwozić gdzieś dalej i eksportować - ocenia Janusz Kobryner. I dodaje, że obecny rynek piekarniczy wymusza wieloasortymentowość mąki - inny produkt zamawiają piekarnie wielkotowarowe, inny piekarnie hipermarketowe, a inny lokalne zakłady cukiernicze.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • kpt. 01-03-2012, 20:56:
franek wie co mowi ,a eksperci walcza z wiatrakami...czy nie lepiej sluchac rad biblijnych Jozefa i stabilizowac rynek odpowiednimi zapasami
  • buick 28-02-2012, 11:41:
Kromka razowego, żytniego chleba dziennie jest bezcenna dla zdrowia, tylko prawdizwego razowca a nie jakichś podróbek. Kwas mlekowy, substancje balastowe, witamina B, czasami powinna być przepisywane na receptę. Oczywiście bez przesady, po dwóch pajdach razowca praca w biurze nie jest polecana
  • qwertowiec 28-02-2012, 11:30:
Bo prawdziwego chleba nie uświadczysz w lokalnych punktach sprzedaży pieczywa w miastach. Te wyroby z pod hasła "wymieszaj i niech pęcznieje", które robione są na miejscu w "piekarniach" marketowych nie powinny mieć prawa nazywania ich pieczywem. Sam od kilku lat wypiekam własny chleb bo faktycznie - smaczniej i w ostatecznym rachunku nieco taniej niż ze sklepowej półki.

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 944) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH