Sante: Nie ma szans na przyspieszenie rozwoju rynku zdrowej żywności w Polsce

- To raczej niemożliwe, aby rynek zdrowej żywności rósł 30 proc. rocznie. To będzie proces dość wolny. Branża produktów prozdrowotnych będzie się rozwijać wraz ze zmianą gustów, potrzeb i wiedzy konsumentów, którzy wchodzą na rynek i wiedzą, jak szukać informacji o tym, jak się zdrowo odżywiać - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Kowalski, wspólnik i założyciel firmy Sante A. Kowalski Sp.j.
(...)
- Jak konsumenci w Polsce zareagowali na sytuację rynkową? Sante obroty wzrosły.
- W 2010 r. ich wartość naszych obrotów wyniosła ponad 180 mln zł, a w tym roku będzie to już 250 mln zł. Co więcej, nasze zyski także rosną. Wzrost obrotów jest jednak efektem rozwoju naszego eksportu, który generuje ok. 65 proc. obrotów naszej firmy. Na rynku polskim nasza główna branża, w tym musli, nie ma tak dużych przyrostów.
Rynek rozwija się w tempie kilku procent rocznie.
- To niewiele. Jakie są perspektywy?
- W Polsce rośnie klasa średnia, czyli grupa osób coraz lepiej zarabiających, którą stać na wysokiej jakości produkty. To widać chociażby po naszej firmie, w której pomimo kryzysu średnia płaca rośnie szybciej niż inflacja. Poza tym, tak jak wiele firm w kraju, potrzebujemy fachowców. Aby ściągnąć i utrzymać dobrego specjalistę w firmie, należy zagwarantować mu odpowiednio wysoką płacę.
Po drugie ludzie na świecie, także w Polsce, widzą coraz większą potrzebę dbania o zdrowie, a tym samym poszukują produktów, które pomogłyby im realizować te potrzeby.
- Jak wygląda rynek zdrowej żywności w Polsce?
- Rynek się ustabilizował, nie ma dużych skoków. Tempo rozwoju sięga 5-8 proc. rok do roku. My eksportujemy głównie produkty śniadaniowe, czyli crunchy, granole.
Jesteśmy jednym z największych producentów w Europie przetworzonego crunchy.
- Rynek zdrowej żywności miał się rozwijać jak branża internetowa na początku lat 90.?
- To raczej niemożliwe, aby ten rynek rósł 30 proc. rocznie. To będzie proces dość wolny. Branża produktów prozdrowotnych będzie się rozwijać wraz ze zmianą gustów, potrzeb i wiedzy konsumentów, którzy wchodzą na rynek i wiedzą, jak szukać informacji o tym, jak się zdrowo odżywiać.
- Nie zakłada pan przyspieszenia?
- Nie. Tak jak wspomniałem, rynek się ustabilizował. W ciągu 19 lat istnienia Sante rozwój rynku krajowego wahał się między 5 a 10 proc. rok do roku To tempo będzie się utrzymywało.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- 3
- Następna »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!