Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Spadek konsumpcji chleba zmienia branżę piekarniczą

W Polsce zjadamy coraz mniej pieczywa, co znacząco wpływa na branżę piekarniczą. Dużą szansą dla sektora jest rosnący popyt zagraniczny. Największe sukcesy eksportowe osiąga pieczywo cukiernicze - informuje w swojej analizie Santander Bank Polska.

Spadek konsumpcji chleba zmienia branżę piekarniczą
fot. shutterstock

Z badania budżetów gospodarstw domowych, realizowanego przez GUS wynika, że w 2016 r. spożycie pieczywa w polskich domach zmniejszyło się o 6 proc. w ujęciu rocznym. Trend spadkowy jest trwały. W relacji do 2010 r. spożycie było niższe aż o 25 proc.

Podczas gdy ogólne wydatki Polaków na żywność rosną, na pieczywo wydajemy coraz mniej. W 2016 r. średniomiesięczne łączne wydatki na żywność na 1 osobę w gospodarstwach domowych były wyższe o 21 proc. w porównaniu do 2010 r., ale w przypadku pieczywa były niższe o 8 proc. Potwierdzają to również szacunki sprzedaży detalicznej w Polsce. Według danych Euromonitor wartość sprzedaży detalicznej pieczywa w 2017 r. wyniosła 9 135 mln zł i była o 0,3 proc. niższa w ujęciu rocznym i o 6 proc. niższa w porównaniu do 2012 r.

Polacy najczęściej kupują pieczywo w dyskontach, marketach, sklepach convenience, czyli niewielkich osiedlowych placówka nastawionych na sprzedaż towarów na potrzeby bieżące. W 2017 r. jedynie około 6 proc. pieczywa sprzedano piekarniach.

Malejący popyt przekłada się na niższą produkcję piekarniczą. W 2016 r. sięgnęła ona prawie 1600 tys. ton, w porównaniu z 2010 r. było to o 5 proc. mniej.

Wysoka konkurencja na rynku wymusza na branży inwestycje w nowoczesne technologie produkcji np. umożliwiające dłuższe zachowanie świeżości, ale przy niższej zawartości konserwantów, ale też konstruowanie oferty w oparciu o innowacyjne składniki oraz dokładne śledzenie zmieniających się trendów rynkowych.

Na bazie popularności zdrowego trybu życia rośnie zainteresowanie konsumentów pieczywem pełnoziarnistym, z dodatkami ziaren, produktami o obniżonej zawartości soli lub wysokobiałkowymi oraz ze specjalnym składem - np. bez glutenu, laktozy, cukru. "Warto odnotować także, że w ostatnich latach znacząco wzrosło zapotrzebowanie na pieczywo przygotowane do wypieku w punkcie sprzedaży" - zauważą analityk sektora rolno-spożywczego w Santander Bank Polska Grzegorz Rykaczewski.

Według prognoz firmy badawczej Gira, w środkowej i wschodniej Europie w okresie do 2021 r. popyt na pieczywo mrożone, przygotowane do wypieku w sklepie będzie rósł najszybciej.

Choć chleba jemy mniej, to rośnie spożycie tzw. "pozostałych wyrobów piekarskich", w skład których wchodzi m.in.: pieczywo cukiernicze, czyli wafle, pierniki, słodkie bułki, croissanty itp. W 2016 r. krajowa konsumpcja tego asortymentu była wyższa o 12 proc. w relacji rocznej oraz o 33 proc. w porównaniu do 2010 r.

więcej informacji:

pieczywo RSS ALERT    /    chleb RSS ALERT    /    produkty piekarnicze RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.