Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ujednolicenie znakowania żywności wolnej od GMO ułatwieniem dla konsumentów i producentów

  • Autor: Jakub Szymanek / portalspozywczy.pl
  • Data: 28-11-2017, 15:25
Ujednolicenie znakowania żywności wolnej od GMO ułatwieniem dla konsumentów i producentów
fot. shutterstock

„Wolne od GMO? Chcę wiedzieć!” – pod takim hasłem odbyła się debata o wprowadzeniu jednolitego znakowania żywności „wolnej od GMO” w Polsce wzorem innych systemów europejskich min. niemieckiego systemu „Ohne Gentechnik” i austriackiego „Ohne Gentechnik Hergestellt”.

Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich, zwrócił uwagę na rangę zagadnienia we wspomnianych krajach, gdzie wątek jednolitego znakowania żywności „wolnej od GMO” zyskał wymiar polityczny.

– W trakcie debaty i prezentacji przedstawicieli z Austrii i Niemiec mogliśmy zauważyć, że w przypadku jednolitego znakowania żywności „wolnej od GMO” kluczowy jest nacisk i oddziaływanie na polityków i branżę ze strony społeczeństwa obywatelskiego. W Austrii w 1997 roku odbyło się referendum obywatelskie, które spowodowało zmiany i rozpoczęcie pracy nad tym zagadnieniem. Podobnie w Niemczech wpłynął na to ruch ze strony konsumentów. My swoją kampanię obywatelską prowadzimy od 8 lat i widać, że po woli przynosi to efekty, aczkolwiek nie jest to jeszcze mocny temat w debacie publicznej. W przypadku Austrii i Niemiec był to temat polityczny i wszyscy o nim mówili, stąd te zmiany były wdrożone dużo szybciej – tłumaczył Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich.

– Konkretne przykłady od naszych zachodnich sąsiadów, którzy kilkanaście lat temu byli w tym samym miejscu co my teraz, sprawiają, że warto się otwierać i korzystać z ich doświadczeń. Wyzwanie polega na tym, że zapraszaliśmy na nasze spotkane zarówno branże jak i polityków, którzy jednak niespecjalnie chcą być tutaj obecni. W tamtych demokracjach wszyscy byli zaangażowani, a u nas tego brakuje. Dzisiejsze spotkanie jest kolejnym przez te 8 lat, które ma na celu prowadzić do tego, żeby konsument był odpowiednio poinformowany i świadomy na temat żywności wolnej od GMO – dodał Rafał Górski.

Z kolei Przemysław Gawlas, przedstawiciel Stowarzyszenia Danube Soya Organization na Polskę, podkreślił ogromne ułatwienie poprzez ujednolicenie znakowania żywności „wolnej od GMO” zarówno dla samych konsumentów jak i producentów i dystrybutorów żywności, którzy w dużo prostszy sposób będą mogli eksportować i importować swoje towary.

– Głównym argumentem przemawiającym za ujednoliceniem znakowania żywności „wolnej od GMO”, patrząc na przykłady Austrii i Niemiec, jest ułatwienie dla konsumentów. Jednolite oznaczenia spowodują świadomy przekaz dla konsumentów, którzy będą mogli w łatwy sposób sięgnąć po produkty bez GMO, tak jak np. mamy w sklepach oznaczenie produktów Eko z charakterystycznym zielonym znaczkiem, co jest przejrzyste dla konsumenta. Daje to dobry przekaz zarówno dla producentów, sprzedawców jak i konsumentów. Jeden uniwersalny znak ułatwi komunikacje w społeczeństwie. Dodatkowo uniwersalny znak dla wszystkich państw uprości handel pomiędzy różnymi krajami i wymianę towarów – stwierdził Przemysław Gawlas, przedstawiciel Stowarzyszenia Danube Soya Organization na Polskę. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 860) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH