Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Ukraińska IMC inteligentnie uprawia ziemię

Odpływ pracowników z Ukrainy skłania coraz więcej tamtejszych firm, zwłaszcza agrarnych, do automatyzacji. IMC idzie na całość - informuje "Puls Biznesu".

Ukraińska IMC inteligentnie uprawia ziemię
fot. Shutterstock

Notowana od 2011 r. na warszawskiej giełdzie ukraińska firma (wcześniej jako Industrial Milk Company) to jedna z 10 największych grup rolniczych u wschodniego sąsiada. Gospodaruje na około 129 tys. ha w regionie Połtawy, Czernichowa i Sumy, gdzie produkuje głównie kukurydzę, pszenicę, słoneczniki, soję, ziemniaki i mleko. Jednym z największych wyzwań dla IMC, a także zdecydowanej większości firm agrarnych na Ukrainie, jest obecnie brak rąk do pracy. Alex Lissitsa, prezes IMC mówi, że w ciągu kilku ostatnich lat na Zachód za chlebem wyjechało około 3 mln osób, z których większość trafiła do Polski. Tam znaleźli zatrudnienie w fabrykach i na budowach. 

M.in. w związku z tym zatrudnienie w jego firmie stale się zmniejsza. Jeszcze w 2013 r. pracowało w niej 4,5 tys. osób, w zeszłym roku było ich już 2,8 tys., a pod koniec roku ich liczba spadnie poniżej 2 tys. Zarząd IMC, szukając sposobu zastąpienia wyjeżdżających pracowników, stawia na automatyzację kluczowych procesów produkcyjnych. Dotyczy ona nie tylko uprawy roli, ale również ochrony mienia, księgowości i archiwizacji.

Alex Lissitsa mówi, że plany zautomatyzowania firmy zostały rozpisane na trzy lata. Dzięki temu na początku przyszłej dekady IMC potrzebować będzie już mniej niż 1 tys. pracowników.

Grupa postawiła na inteligentne rolnictwo. Pierwsze działania w tym kierunku rozpoczęła w 2015 r., choć, jak twierdzi prezes, trudno to było nazwać skoordynowanymi ruchami. — Teraz przyjęliśmy plan pełnego zastosowania tzw. smart farmingu. Na technologie wydajemy około 1 mln USD rocznie, ale inteligentne rolnictwo to nie tylko innowacje. Trzeba znaleźć ludzi, który mogliby z nich zrobić dobry użytek. Tempo zmian technologicznych jest bardzo duże, a wyszkolenie pracowników to dłuższy proces. Dlatego przygotowaniem kadr zaczęliśmy się zajmować już w 2013 r. — mówi Alex Lissitsa, zaznaczając, że szkolenie kosztuje znacznie więcej niż technologia.

Na wdrożenie nowinek potrzeba trzech lat, konieczne jest bowiem dobranie odpowiednich ziaren, wypróbowanie sprzętu najpierw na małym areale, potem — na kilku działkach, a dopiero w trzecim roku — na docelowym obszarze. Wtedy okazuje się, czy dana technologia pozwala w lokalnych warunkach zwiększyć plony lub zmniejszyć straty. 

Całość w "Pulsie Biznesu"

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

IMC RSS ALERT    /    rolnictwo RSS ALERT    /    kukurydza RSS ALERT    /    słonecznik RSS ALERT    /    soja RSS ALERT    /    ziemniaki RSS ALERT    /    mleko RSS ALERT    /    Alex Lissitsa RSS ALERT    /    Ukraina RSS ALERT    /    oleiste RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.227.31.145
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.