Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W 2009 roku wzrośnie liczba bankructw piekarni

  • Autor: Tomasz Kodłubański dla sewisu portalspozywczy.pl
  • Data: 28-01-2009, 09:59
W 2009 roku wzrośnie liczba bankructw piekarni

Rośnie liczba firm kończących działalność, ponieważ nie są w stanie wytrzymać wojny cenowej - mówi Wojciech Zdrojowy, prezes Spółdzielni Piekarsko -Ciastkarskiej Fawor w Poznaniu. W 2008 r. jego firma zamknęła dwa zakłady i skoncentrowała produkcję w czterech piekarniach.

Ceny zaniżają przede wszystkim małe piekarnie działające na pograniczu szarej strefy. Robią to, ponieważ branża piekarnicza ma coraz większe problemy ze sprzedażą pieczywa. Powód? Moce produkcyjne piekarni przewyższają zapotrzebowanie na chleb i bułki w Polsce.

Instytut Polskie Pieczywo szacuje, że w tym roku spożycie pieczywa w Polsce spadnie poniżej 60 kg na osobę. W zeszłym roku wyniosło 61,2 kg. - Spożycie zmniejsza się nieprzerwanie od wielu lat. Tylko w ciągu ostatnich dziesięciu lat spadło o ponad 20 kg na osobę - wyjaśnia Grzegorz Nowakowski, dyrektor Instytutu Polskie Pieczywo.

Powodów słabnącego popytu jest wiele, m.in. rosnąca popularność dań gotowych, przekąsek, płatków śniadaniowych i słodyczy. - Malejące zainteresowanie chlebem to także efekt sztucznego zaniżania kosztów, co odbija się na jakości pieczywa - mówi Nowakowski.

Zdaniem dyrektora Instytutu Polskie Pieczywo brakuje także promocji pieczywa. Producenci, z którymi rozmawialiśmy, przyznali, że przeszkodą w przeprowadzeniu kampanii reklamowej jest brak porozumienia w branży. Bez niego trudno zebrać pieniądze na jej realizację.

Spadający popyt to nie jedyny problem polskich piekarzy. Stanisław Butka, prezes Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa, zwraca uwagę, że stabilizacja cen mąki - głównego surowca do produkcji chleba - nie rekompensuje piekarzom wzrostu pozostałych kosztów. - W ciągu ostatniego roku ceny energii wzrosły o 55 proc. - oburza się Wojciech Zdrojowy.

Z powodu trudnej sytuacji w tym roku zwiększy się z pewnością liczba zakładów, które upadną. W 2008 r. z rynku wypadło ich ok. 400 - wyjaśnia Stanisław Butka. Stowarzyszenie Rzemieślników Piekarstwa szacuje, że w Polsce działa od 9 tys. do 10,5 tys. piekarni i cukierni.

Na 11,6 tys. liczbę piekarni szacuje Instytut Polskie Pieczywo. Według niego w 2008 r. z rynku wypadło 300 zakładów. Wiele z nich to zakłady z bogatą tradycją, które przegrywają konkurencję z szarą strefą. Według Instytutu w ich miejsce powstało ok. 100 nowych, które nie znając realiów, liczą na duże zyski osiągane małymi kosztami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • J.Ch. 29-01-2009, 11:53:
Bankructwa to naturalna selekcja na rynku. Rachunek ekonomiczny i wzrastajace koszty wytwarzania nie sprzyjaja jakosci. Oplaca sie masowka, wytwarzana jak najtanszym kosztem. Male piekarnie wypierane sa ze sklepow, bo sklep konkuruje na rynku tez niska cena. Niby statystycznie konsument jest bardziej zamozny,ale praktyka wykazuje, ze chleb kupuja glownie mniej zamozni obywatele, emeryci, robotnicy, dzieci. A to jest grupa konsumencka,dla ktorej liczy sie niska cena. Mlodziez i bardziej zamozni obywatele ograniczaja w swojej diecie pieczywo na rzecz slodyczy i przekasek. Zmiana nawykow zywieniowych, zamoznosc,tradycja to ma wplyw na strukture spozycia.
Obnizenie jakosci pieczywa to odejscie od tradycyjnego wypiekania na rzecz linii technologicznych, gdzie receptura musi byc dopasowana do elektroniki maszynowej. Dlatego stosuje sie polepszacze, stabilizatory,sztuczne kwasy, barwniki, gotowe mieszanki chlebowe. To obniza wartosc biologiczna i walory sensoryczne pieczywa. Wiedza technologiczna przecietnego pracownika piekarni ogranicza sie do nacisniecia guzika. Dobrze jesli piekarnie stac na technologa z prawdziwego zdarzenia z duzym doswiadczeniem. Wzrost podazy nad popytem to proces wypierania rodzinnych piekarn z rynku przez piekarnie giganty z kapitalem niewiadomego pochodzenia. Mamy wolny rynek i od poczatku lat 90 rynek piekarniczy stal sie obiektem wolnej amerykanki i niezdrowej konkurencji rynkowej. Stalo sie to za cichym przyzwoleniem samorzadow piekarniczych, ktore nie znalazlo sposobu na ochrone polskiego rynku przed niezdrowa konkurencja i utrzymaniem tradycyji polskiego chleba. Rozbite srodowisko nie daje szans na poprawe sytuacji. Powiedzenie, ze kazdy sobie rzepke skrobie idealnie pasuje do obecnej sytuacji. Choc niby sa instytucje, ktorych ambicja jest promocja piekarstwa polskiego, to i tak przebicie maja silniejsi i sprytniejsi szefowie. Dla konsumenta pozostaje pobliski sklep z tym co mu oferuje. Nie ma wiec znacznego wplywu na wybor i jakosc. Jak pieczywo jest niedobre to najwyzej poniewiera sie na trawnikach i smietnikach. Wyrzucanie pieczywa stalo sie norma. Szkoda, ze norma nie jest jakosc, ktora powinna byc dla piekarza wizytowka.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 822) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH