Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W I poł 2018 r. stabilny eksport pieczywa i makaronów

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 11-09-2018, 14:58
W I poł 2018 r. stabilny eksport pieczywa i makaronów
fot. shutterstock

Po kilku latach systematycznych wzrostów, w I połowie bieżącego roku eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż odznaczał się tendencją spadkową, stabilny był zaś w przypadku pieczywa i makaronów - podaje Marta Skrzypczyk, dyrektor biura analiz makroekonomicznych sektora agro, BGŻ BNP Paribas.

Według danych Eurostatu, w analizowanym okresie sprzedaż zagraniczna mąki (CN 1101 – mąka pszenna i 1102 – mąki ze zbóż innych niż pszenna) wyniosła około 61 tys. t i była mniejsza niż rok wcześniej o prawie 20%. Przedmiotem handlu, podobnie jak w przypadku zbóż, była przede wszystkim mąka pszenna (47 tys. t), a jej głównym odbiorcą pozostały kraje UE-28 (97% wolumenu eksportu). Przy czym w tym roku na prowadzenie, jako rynek zbytu, wyszły Niemcy, z 33-proc. udziałem. Na drugim miejscu znalazła się Litwa (z 25-proc. udziałem w eksporcie), gdzie wywóz w skali roku obniżył się o około 44%. Rynki pozaunijne mają w bieżącym roku marginalne znaczenie – większą sprzedaż odnotowano jedynie dla Kataru (619 t) oraz Stanów Zjednoczonych (516 t).

W przeciwieństwie do mąki, lekkie tendencje wzrostowe utrzymały się natomiast w przypadku eksportu makaronów (CN 1902). W I połowie br. ich wywóz wyniósł około 20 tys. t, czyli o ponad 4% więcej niż rok wcześniej. Produkt ten również sprzedawany jest przede wszystkim w krajach UE (68% wolumenu eksportu), ale obserwuje się postępującą dywersyfikację rynków zbytu. Udział krajów pozaunijnych w analizowanym okresie zwiększył się do 32%, wobec 30% rok wcześniej i 25% w 2016 r. Kraje UE-28 w pierwszym półroczu 2018 r. zakupiły w Polsce ok. 13,8 tys. t makaronów, co oznacza wzrost o niespełna 2% w relacji rocznej. W tym samym czasie kraje pozaunijne zwiększyły import tego produktu o ponad 10% do 6,3 tys. t. Głównym odbiorcą makaronu, podobnie jak rok wcześniej, była Ukraina, z 14% udziałem w wolumenie eksportu. Zakupiła ich jednak nieznaczne mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (łącznie 27,5 tys. t). Na drugiej pozycji utrzymała się Wielka Brytania (13-proc. udział), a dalej Niemcy (9-proc.). Na mapie odbiorców pojawiło się Peru (111 t), 2-krotny wzrost wywozu odnotowano natomiast w przypadki Kazachstanu i Mołdawii.

Jak zaznacza Marta Skrzypczyk, dyrektor biura analiz makroekonomicznych sektora agro, BGŻ BNP Paribas, najważniejszą kategorią w eksporcie produktów zbożowych są wyroby piekarnicze (CN 1905) – chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka. W ujęciu wartościowym ich sprzedaż na rynki zagraniczne jest ponad 20-krotnie wyższa niż makaronów i 30-krotnie wobec mąki. W I półroczu 2018 r. przekroczyła ona 277 tys. t i  była zbliżona do notowanej w 2017 r. Zdecydowany wzrost nastąpił w przypadku eksportu na rynki pozaunijne – o ponad 20% do 38,4 tys. t.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 782) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.