Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

W Polsce zanika szacunek do chleba. Marnujemy go na potęgę

– Dzisiaj chleb w Polsce przestaje być szanowany przez konsumentów. Jedną z przyczyn jest jego powszechna dostępność i w wielu wypadkach zbyt niska cena – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Piętka z Akademii Wypieków.

W Polsce zanika szacunek do chleba. Marnujemy go na potęgę
Andrzej Piętka, Akademia Wypieków

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 13-08-2019, 11:15

Chleb przez długi czas był nieodłącznym elementem polskiej obyczajowości, posiłków i religijności. Pieczywo pojawiało się na polskich stołach weselnych, było zapustne, wielkanocne, wigilijne, pogrzebowe i zaduszkowe.

– Polacy, siadając do posiłków, zawsze zdejmowali nakrycie z głowy, a gdy kromka chleba upadała na ziemię, podnosili ją i całowali lub wykonywali znak krzyża, jakby przepraszając za zniewagę. Pamiętam, jak moja babcia, zgodnie ze zwyczajem, kładła chleb w koszyku wiklinowym w pokoju na stole i nakrywała go lnianym obrusem. Kiedy przychodzili zaproszeni goście, z poszanowaniem kroiła ten chleb i obdzielała nim przybyłych. Wynikało to z faktu, że sam proces powstawania chleba był długi, wymagał wiele pracy i znoju, począwszy od zasiania zboża, aż po wypiekanie w piecu. Dzisiaj tego rodzaju przeżycia mogą wydawać się banalne, ale w latach biedy i dobijania się do normalności takimi nie były – wspomina Andrzej Piętka z Akademii Wypieków.

Dzisiaj chleb w Polsce przestaje być szanowany przez konsumentów. Zdaniem Andrzeja Piętki, jedną z przyczyn jest jego powszechna dostępność i w wielu wypadkach zbyt niska cena.

– Dzisiaj najczęściej wyrzucanym produktem spożywczym przez gospodarstwo domowe jest pieczywo. Sieci handlowe ciągle traktują 3 produkty: bułkę pszenną, chleb podstawowy i drożdżówkę jako produkty, które powinny być tanie i mają przyciągać do sklepu klientów. Podobne myślenie przejęli od sieci handlowych piekarze – stwierdza ekspert.

 – Bardzo dużo pieczywa w Polsce marnuje się – alarmuje.

Jak wymienia, w domu nadmiar niezjedzonego chleba jest wyrzucany lub przeznaczony do karmienia zwierząt. Jest też na rynku do kupienia tzw. pieczywo paszowe lub odpady piekarnicze.

–  To, co nazywane jest odpadem piekarniczym, jest niczym innym jak efektem nadprodukcji lub niesprzedania produktów przez piekarnię. Są to również produkty popękane, przepalone, które ze względu na wygląd nie trafiają do sklepów. Pieczywo niesprzedane w sklepie trafia ponownie do piekarni, gdzie ma swoje drugie życie. Największa ilość pieczywa pozostaje w sklepie po niedzieli handlowej, ludzie w takie dni przestali kupować pieczywo. Zwroty pieczywa sięgają w takie dni poziomu 60-80%, podczas gdy w tygodniu kształtują się na poziomie ok 5-10%. Piekarnie zabierają przeważnie całe zwroty ze sklepów. Jedynym tu wyjątkiem są dyskonty, gdzie jest pieczywo wypiekane w sklepach z mrożonego, bo dzięki temu można ograniczać ilość strat i nie ma zwrotów. Obsługa wypieka w sklepie tylko tyle, ile potrzeba do zapełnienia półki. Myślę, że teraz jest jasne, dlaczego polska piekarnia produkuje średnio od 2 do kilku ton odpadów piekarniczych w tygodniu – stwierdza rozmówca serwisu portalspozywczy.pl.

więcej informacji:

chleb RSS ALERT    /    pieczywo RSS ALERT    /    Andrzej Piętka RSS ALERT    /    Akademia Wypieków RSS ALERT    /    marnowanie żywności RSS ALERT    /    piekarnie RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Stanisław Jarzyna 2019-08-13 13:08:21
    1) dobry chleb nie jest tani 2) niedobry produkt chlebopodobny bywa tani ale po krótkim czasie staje się niejadalny.
  • Łukasz 2019-08-14 08:12:49
    Ja nie do końca jestem przekonany czy pieczywo powinno być droższe. Jeżeli obecnie u siebie mam chleb po blisko 7zl, a piekarz z 1kg bochenka poprzez 900g schodzi do 850 - to jednoznaczna informacja że kombinuje jak może. Z drugiej zaś strony, płacić za bułkę 1,20 to jednak przesada jak dla mnie, gdy te mrożone są tańsze. W dobie technologii mrożenia pieczywa nie bardzo wiem czy rozwój piekarni jako taki jest możliwy, o czym mógłby się wypowiedzieć rodzimy największy producent tych produktów. Kwestie zdrowotne przemilcze, bo to zupełnie zmienia postać rzeczy, a rynek póki co tego nie chce lub zwyczajnie nie dostrzega z należytą uwagą.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.227.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.