Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Wywiad z Adamem Tańskim: Rosnące ceny zbóż w większym stopniu dotkną konsumentów niż przetwórców

Ceny zbóż od sierpnia wzrosły o ponad 100 proc. Jednak, jak podkreśla w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Adam Tański, prezydent Izby Zbożowo-Paszowej, wysokie ceny ziarna to niekoniecznie zła wiadomość dla młynarstwa. Sytuacja ta bowiem sprzyja chociażby eliminowaniu szarej strefy. Skutki podwyżek odczuje jednak szary konsument. A w dalszej kolejności - branże inne niż spożywcza.

Wywiad z Adamem Tańskim: Rosnące ceny zbóż w większym stopniu dotkną konsumentów niż przetwórców
- Wysokie ceny żywności nie przynoszą szkody branży, bo przenosi ona swoje koszty na konsumenta, ale uderza w koniunkturę na innych rynkach - mówi Adam Tański, prezydent Izby Zbożowo-Paszowej

Zdaniem ekspertów, wysokie ceny zbóż mogą utrzymać się do czerwca. Jak to wpływa na przetwórców?

Dla młynarstwa wysokie ceny zbóż nie są niekorzystne - na ogół rosnące koszty przerzucane są na cenę mąki i na cenę pieczywa. Przy wysokich cenach zbóż w dużym stopniu eliminowana jest natomiast szara strefa, z której w Polsce pochodzi aż 30 proc. mąki. Kiedy podaż surowca jest niewielka i rosną ceny, nie ma dostępu do zboża dla tych, którzy mielą ziarno poza oficjalnym obiegiem, tzn. w młynach nie płacących podatku, nie przestrzegających norm, jakie obowiązują w normalnych zakładach przemysłowych. Oczywiście tutaj problem polega na tym, że młynarze, którzy kupili wcześniej zboże, zaryzykowali i mają duże zapasy dziś mają zyski. Natomiast ci, którzy nie kupili wcześniej, kupują niewielki zapas po to aby sprzedawać po wysokich cenach. Nie mając wtedy wielkich zysków ale też nie tracą. Dla młynarstwa generalnie to nie jest zła sytuacja, jej skutki ponosi konsument.

Ale producenci przetworów mącznych skarżą się, że sieci handlowe nie pozwalają im na podwyżki...

Oczywiście, w umowach z sieciami jest stała cena, ale zazwyczaj jest także zapis, że przy gwałtownych cenach jest możliwość negocjacji ceny. I wszyscy z niego korzystają.

Czyli ta sytuacja przekłada się nie tyle na firmy, ile na konsumenta.

Zgadza się, są tego pierwsze oznaki, żywność drożeje, inflacja jest na poziomie wyższym niż zakładano. Trzeba pamiętać, że wydatki na żywność w budżetach są traktowane jako wydatki pierwszej potrzeby - gdy ceny rosną konsumenci nie oszczędzają na żywności. Podwyżki cen produktów spożywczych uderzają paradoksalnie w inne branże. Podsumowując: wysokie ceny żywności nie przynoszą szkody branży, bo przenosi ona swoje koszty na konsumenta, ale uderza w koniunkturę na innych rynkach.

Jak znacząco podrożała mąka? Przetwórcy wskazują, że od wakacji wzrost cen jest na poziomie 100 proc.

Tak, tempo wzrostu cen mąki odpowiada tempu wzrostu cen zboża konsumpcyjnego. Jest to proporcjonalne. Również inne koszty mają znaczenie - ceny energii i paliwa poszły w górę. Ale można założyć, że w cenach zbóż i mąki obserwujemy to samo tempo wzrostu.

Wkrótce na portalu www.portalspozywczy.pl obszerne fragmenty wywiadu z przedstawicielami Izby Zbożowo-Paszowej: jej prezydentem Adamem Tańskim i sekretarzem generalnym organizacji Maciejem Tomaszewiczem, na temat sytuacji na rynku zbóż i jej wpływu na przetwórców.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Adam Tański RSS ALERT    /    Izba Zbożowo-Paszowa RSS ALERT    /    młynarze RSS ALERT    /    mąka RSS ALERT    /    ceny mąki RSS ALERT    /    młynarstwo RSS ALERT    /    ceny zbóż RSS ALERT    /    ceny mąki RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Taxi-gsm 2011-01-24 12:48:36
    No w końcu mądry i wyważony głos!! Brawo Panie Adamie!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.174.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.