Zakaz upraw GMO w UE wciąż niemożliwy

• www.farmer.pl
  • Autor: farmer.pl
  • Data: 14-06-2012, 12:02

Ze sprawozdania duńskiej prezydencji z postępu prac nad wnioskiem, który umożliwiłby państwom członkowskim do ograniczania lub zakazywania uprawy GMO na swoim terytorium wynika, że porozumienie polityczne i przyjęcie takiego wniosku nadal nie jest możliwe.

Dyskusje oraz prace nad wnioskiem Komisji Europejskiej, którego celem było ustanowienie podstaw prawnych uprawniających państwa członkowskie do ograniczania lub zakazywania uprawy na całym swoim terytorium lub jego części organizmów zmodyfikowanych genetycznie zatwierdzonych na poziomie UE, trwają od 2010 roku. Odbywały się na forum Rady podczas prezydencji belgijskiej, węgierskiej, polskiej oraz obecnej - duńskiej. Pokazały, że chociaż znaczna liczba delegacji ogólnie popiera tą inicjatywę ustawodawczą, delegacje stanowiące mniejszość blokującą nie zgadzały się na przyjęcie wniosku.

- Pomimo osiągnięcia istotnych postępów, prezydencja - biorąc pod uwagę wyniki nieformalnych konsultacji i opinie państw członkowskich na posiedzeniu Coreperu w dniu 31 maja 2012 r. - stwierdza, że osiągnięcie porozumienia politycznego w sprawie organizmów zmodyfikowanych genetycznie nie jest możliwe - można przeczytać w sprawozdaniu prezydencji duńskiej z 6 czerwca br.

Wcześniej, aby osiągnąć porozumienie polityczne w ramach Rady Europejskiej, Duńczycy przygotowali tekst kompromisowy, który przedłożyli na posiedzeniu Rady ds. Środowiska 9 marca br. Według oceny prezydencji tekst ten dał dużej grupie państw członkowskich możliwość ograniczenia lub zakazania uprawy niektórych zatwierdzonych przez UE organizmów zmodyfikowanych genetycznie na swoim terytorium, próbując jednocześnie uwzględnić uwagi grupy państw członkowskich, które były przeciwne wprowadzeniu takiej możliwości.
Na wspomnianym posiedzeniu nie udało jednak się wypracować porozumienia politycznego. Delegacje, stanowiące mniejszość blokującą nie zgodziły się na przedstawione rozwiązania kompromisowe.

Delegacje z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Belgii uznały, że tekst ten jest sprzeczny z zasadami jednolitego rynku, wyraziły obawy co do jego zgodności z WTO, kwestii ponownego upaństwowienia i realizacji konkluzji Rady z 2008 roku. Wniosku nie poparła również delegacja słowacka, a estońska zapewniała, że poprze zmiany dopiero na czerwcowym posiedzeniu Rady. Pewne zastrzeżenia do propozycji prezydencji przedstawiła także Irlandia, sugerując, że kilka kwestii wymaga dalszego dopracowania na poziomie technicznym. Niektóre delegacje wyraziły sprzeciw, ponieważ chciały, by w jednym z artykułów wniosku przedstawiono środowiskowe uzasadnienie ograniczania i zakazywania uprawy organizmów zmodyfikowanych genetycznie.

Więcej na:

www.farmer.pl

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

• Marylka Sz. 14-06-2012, 21:55:
Oni tam się bawią w paragrafy, a naukowcy wykazują, że to zagrożenie może być, i to wielkie.
We francuskim czasopiśmie popularno-naukowym SCIENCE&VIE z marca br. na str. 92 znajduje się ciekawy artykuł pt. Aliments – leus gènes modifient les nôtres, co na polski można dosłownie przełożyć : „Żywność – jej geny modyfikują nasze”.

Zawsze to podejrzewałam. No i proszę, myślisz i masz: biolodzy molekularni z Nankinu (Chiny) stwierdzili, że cząsteczki RNA (jednoniciowe, o długości ok. 21-23 nukleotydów) tzw. miRNA (mikroRNA) – z ryżu, nie tylko że NIE zostają strawione w przewodzie pokarmowym (jak dotychczas utrzymywali wielbiciele spółki na M & Consortes), lecz swobodnie przechodzą sobie z układu pokarmowego do krwiobiegu i przez tenże zostają rozprowadzone po całym ciele, penetrują do komórek i tam… o zgrozo! zmieniają działanie naszego DNA. Badania trwają. (Trzeba sprawdzić, czy tylko z ryżu.)

Jak to się ma do GMO ?

Ano, aby bronić się przed wirusami, rośliny produkują malutkie RNA, tzw. siRNA, pozwalające na zwalczenie wirusa. To gratka dla badaczy (biotechnologów) tworzących GMO, którego transgen produkuje siRNA nakierowany na na konkretne zagrożenie.

Marcel Kuntz z Laboratorium fizjologii komórek roślinnych CNRS [ Centre National de la Recherche Scientifique, fr. Krajowe Centrum Badań Naukowych ] wypowiada się tak na ten temat:

– Pochodzące z transgenu siRNA mogą stanowić do 40% małych RNA z całej rośliny transgenicznej, pytanie, czy nie mogłyby również rozprzestrzeniać się w organizmie stworzenia (również człowieka), które zjada tę roślinę? Czy mogą one wpływać na działanie genomu ludzkiego? Ostatnie odkrycia dotyczące małych RNA stawiają nowe pytania, ponieważ do tej pory badania toksykologiczne skupiały się jedynie na samym transgenie lub produkowanym białku.

Według Louis-Marie Houdebine z Zespołu biologii rozwoju i reprodukcji INRA [ Institut National de La Recherche Agronomique, fr. Krajowy Instytut Badań Rolniczych ] przeprowadzone nowe badania roślin GMO dopuszczonej do spożywania przez ludzi mogą teraz wykazać całkowicie nieprzewidywalne zagrożenie i efekty toksykologiczne.

To ostatnie zdanie jest szczególnie ważne – choćby nie wiem jak chłopaki od PR roślinek transgenicznych się teraz starali, nie są w stanie w żaden sposób udowodnić, że ich wytwory są całkowicie bezpieczne!

Z bardzo prostego powodu: na takie badania nie mogą wyłożyć odpowiedniej ilości pieniędzy, bo nie będzie to opłacalne.

A opłacanym przez producentów GMO naukowcom nie można wierzyć – oni po prostu kłamią za pieniądze.
Jak mówiła moja prababcia: "Za pieniądze człek się podli, za pieniądze ksiądz się modli."

Motto na dziś : Żadnego zaufania...