• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Alkohole i słodkie przekąski w pandemii (badanie GfK)

Jakie spożywcze "towary pożądania" kupujemy do domów w czasie pandemii? O komentarz w nawiązaniu do tematu debaty ubiegłorocznego Forum Rynku Spożywczego i Handlu poprosiliśmy Ewę Sech, dyrektor komercyjną Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
  • Autor: portalspozywczy.pl/GfK
  • Data: 15-07-2021, 14:14
Alkohole i słodkie przekąski w pandemii (badanie GfK)
W ciągu pierwszych 5 miesięcy 2021 kategoria wino zanotowała wzrost wydatków o 21proc.; fot. kolaż PTWP/unsplash

Z jakich żywieniowych przyjemności korzystamy w czasie pandemii? Temat ten poruszyliśmy w trakcie debaty Towary „pożądania” podczas koronakryzysu, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu w listopadzie 2020. Przedstawiliśmy wówczas prezentację GfK "Towary pożądania a epidemia COVID-19": Zob. Towary „pożądania” podczas koronakryzysu (słodycze, przekąski, alkohole) - relacja. Po ponad pół roku portalspozywczy.pl wraca z pytaniem do GfK, co się zmieniło.

Przedłużająca się pandemia a zakupy

Jak przypomina Ewa Sech, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, w marcu 2020 nagle znaleźliśmy się w zupełnie innym świecie, a pierwszym dniom po wprowadzeniu obostrzeń towarzyszyła panika i pospieszne, często chaotyczne zakupy. Szybko musieliśmy przystosować się do wprowadzanych restrykcji, a na nasze decyzje ogromny wpływ miał narastający strach przed zachorowaniem. Dopiero po kilku tygodniach na dobre weszliśmy w tzw. proces adaptacji, by wreszcie na jesieni zacząć powoli wracać do nowej normalności. Ze względu na pojawienie się kolejnej fali pandemii ten powrót nie udał się jednak w pełni.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

– Przedłużająca się pandemia przyspieszyła naszą zdolność adaptacji do zmieniających się okoliczności. Najczęściej obserwowaliśmy to we własnych domach, które transformowały i stały się czymś więcej niż miejscem, w którym śpimy, jemy i spędzamy czas z bliskimi. W ostatnich miesiącach nasze domy i mieszkania pełniły funkcję biura, szkoły, sklepu, restauracji, jak i miejsca wypoczynku. Badania wskazują, że w pierwszej fazie pandemii, aż 1/3 gospodarstw korzystała z pracy zdalnej, a podobny odsetek deklaruje, że w takiej formule będzie pracował również po wygaśnięciu pandemii – wymienia Ewa Sech.

– Spędzając więcej czasu w domu, zmienialiśmy nasze codzienne zachowania – z większą regularnością jedliśmy podstawowe posiłki np. śniadanie codziennie (79% gospodarstw vs. 73% przed pandemią) oraz lunch (76% vs. 71%). Ponadto w minionym roku częściej gotowaliśmy w domu – 22% polskich gospodarstw deklarowało, że piekło więcej ciast, słodyczy i pieczywa. W drugiej fazie pandemii dla 41% gospodarstw domowych codzienną przyjemnością stały się z kolei słodkie przekąski (vs. 34% przed pandemią). Jeśli pandemia zostanie z nami na dłużej, wymienione trendy mogą jeszcze się nasilić – zakłada dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Badania GfK Polonia

Jak wpłynęło to na zakupy spożywczych towarów przyjemnościowych? Jak wynika z badań GfK Polonia w ciągu 5 miesięcy bieżącego roku (styczeń-maj) zachowania zakupowe polskich gospodarstw domowych przedstawiały się następująco:

BATONY – 2020 vs. 2019 +9%; 2021 vs. 2020 +1,8%; rośnie wydatek i wolumen na pojedynczy akt zakupu, częstotliwość kupowania spada.

CZEKOLADA W TABLICZKACH – 2020 vs. 2019 +13%; 2021 vs. 2020 +5%; rośnie wydatek i wolumen na pojedynczy akt zakupu, częstotliwość kupowania stała; przybywa nabywców.

PRALINY – 2020 vs. 2019 +5%; 2021 vs. 2020 +3%; rośnie wydatek i wolumen na pojedynczy akt zakupu, częstotliwość kupowania jest stała.

MOCNE ALKOHOLE – 2020 vs. 2019 +21%; 2021 vs. 2020 +8%; rośnie wydatek na pojedynczy akt zakupu, częstotliwość kupowania pozostaje stała we wszystkich analizowanych okresach.

WINO – 2020 vs. 2019 +9%; 2021 vs. 2020 +21%; rośnie wydatek na pojedynczy akt zakupu, częstotliwość kupowania także wzrasta; przybyło również nabywców.

LODY FAMILIJNE (duże opakowania) – 2020 vs. 2019 +16%; 2021 vs. 2020 0%; rośnie wydatek na pojedynczy akt zakupu, częstotliwość kupowania pozostaje stała; zmniejsza się ilość na pojedynczy akt zakupu.

SŁONE PRZEKĄSKI (chipsy, chrupki, orzeszki, paluszki, krakersy) – 2020 vs. 2019 +25%; 2021 vs. 2020 +6%; rośnie wydatek i wolumen na pojedynczy akt zakupu, częstotliwość kupowania wzrosła w 2020 roku i jest stała w roku bieżącym.

Słodkie przekąski

Ewa Sech wskazuje, że słodkie przekąski (czyli np. batoniki czekoladowe i czekolada w tabliczkach) w pierwszych 5-u miesiącach roku 2020 znacząco wzrosły w zakupach gospodarstw domowych. Gospodarstwa wydały na nie o ok. 10% (+9% na batony, +13% na czekoladę, +5% na praliny) więcej niż w analogicznym okresie roku 2019. W trakcie jednego aktu zakupowego zanotowano też kupno większego wolumenu. Jednocześnie widzieliśmy, że gospodarstwa nie zwiększają częstotliwości zakupów. Pozostawała ona na stałym poziomie – po czekoladę czy batoniki gospodarstwa sięgnęły średnio 9 razy w ciągu 5 miesięcy.  

– W pierwszych 5 miesiącach roku 2021 obserwujemy obniżenie dynamiki wydatków w gospodarstwach domowych na kategorię batonów (+2% vs. poprzedni rok), czekolad (+5%) i pralin (+3%). W trakcie pojedynczego aktu zakupu obserwujemy wzrost wydatku i wolumenu tych kategorii, podczas gdy częstotliwość kupowania spada, zwłaszcza w przypadku czekolady o 6% – wymienia badaczka.

Lody familijne

W 2020 roku gospodarstwa domowe wydały w ciągu 5 miesięcy o 16% więcej na zakup lodów familijnych niż w 2019 (5 miesięcy) i kupowały średnio większą ilość tej kategorii podczas jednego aktu zakupu. W 2021 obserwujemy stały poziom wydatków vs. 2020, co jest spowodowane mniejszą liczbą nabywców oraz zmniejszeniem ilości kupowanej w jednym akcie zakupowym – komentuje wyniki GfK Polonia Ewa Sech.

Alkohole

W przypadku kategorii alkoholi dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia tłumaczy, że o ile w 2020 widać było wzrost wydatków gospodarstw domowych na mocne alkohole (+21% 1-5.2020 vs. 1-5.2019), to w roku 2021 wydatki rosną vs. 2020 o 8%.

– W 2020 obserwowaliśmy zainteresowanie tą kategorią większej liczby gospodarstw, co nie ma miejsca w 2021. I jest to prawdopodobnie główna przyczyna spadku wydatków, ponieważ zarówno wydatek jak i wolumen na akt zakupu, jak również częstotliwość zakupów rośnie w porównaniu do analogicznego okresu roku 2020 –mówi Ewa Sech.

Odwrotnie niż w przypadku mocnych alkoholi zachowuje się kategoria wino, która w ciągu pierwszych 5 miesięcy 2021 zanotowała wzrost wydatków o 21% (podczas gdy w 2020 było to +9% vs. 2019), głównie za sprawą większej liczby nabywców, ale także rosnącej częstotliwości zakupów, jak również wolumenu na akt zakupu.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!