Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Alkohole pod wpływem pandemii, piwo ucierpiało najbardziej (raport)

Kategorie alkoholowe od lat są największą częścią koszyka spożywczego kategorii FMCG monitorowanych przez NielsenIQ. W 2020 roku stanowiły niemal jedną trzecią jego wartości, a na alkohole wydaliśmy 39,2 mld, czyli o 7 proc. więcej niż rok wcześniej, choć kupiliśmy ich ilościowo mniej. Pandemia w różny sposób wpłynęła na poszczególne kategorie. Największe wzrosty odnotowały mniejsze kategorie jak whisky, gin, rum, tequila, ale kluczowy dla całego koszyka okazał się spadek kategorii piwa – wynika z raportu NielsenIQ.

Alkohole pod wpływem pandemii, piwo ucierpiało najbardziej (raport)
W 2020 r. na alkohole Polacy wydali 39,2 mld, czyli o 7 proc. więcej niż rok wcześniej, choć kupili ich ilościowo mniej. fot. Shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl/informacja prasowa
Data: 11-03-2021, 09:34

Polacy kupili o 1 proc. napojów alkoholowych mniej niż rok wcześniej i może się wydawać, że sytuacja jest stabilna, jednak kluczowe jest zrozumienie tego, co działo się w poszczególnych kategoriach.

- Wzrost akcyzy, zamknięcie gastronomii, ograniczenia w organizowaniu imprez masowych, wesel czy większych spotkań towarzyskich, wreszcie zmiany w trybie życia i sposobach robienia zakupów - rok 2020 stworzył bezprecedensowy koktajl czynników, który zamieszał rynkiem alkoholi – mówi Marcin Cyganiak, Commercial Director w NielsenIQ.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Piwo i wódka - giganci koszyka alkoholi

Piwo w największym stopniu wpływa na dynamikę całego koszyka alkoholowego, bo stanowi 87 proc. wolumenu (wielkości kategorii w litrach) wszystkich napojów alkoholowych.

- Spadek wolumenu o 1,6 proc. jaki dokonał się w roku 2020 w stosunku do 2019 oznacza ponad 52 mln litrów sprzedanego piwa mniej, co odpowiada w przybliżeniu dwukrotności całego rocznego wolumenu wszystkich win musujących. To dlatego, mimo że większość kategorii alkoholowych zanotowała płaską sprzedaż lub wzrost, cały koszyk spadł o 1% - wpłynął na to właśnie zmniejszony wolumen piwa. Natomiast segmentem, którego dynamicznego wzrostu pandemia nie zahamowała, są piwa bezalkoholowe – mówi Marcin Cyganiak.

Drugą pod względem istotności kategorią jest wódka - jej wolumen to 7 proc. całego koszyka alkoholi, który przekłada się na 34 proc. jego wartości.

- W minionym roku kupiliśmy tylko o 0,2 proc. więcej wódki niż rok wcześniej. Zapłaciliśmy za to o 8 proc. więcej. Nie bez znaczenia dla tego wzrostu wartości był wzrost akcyzy, który przełożył się na wyższe ceny. Wbrew obiegowym opiniom, dla tej kategorii największe znaczenie mają większe formaty opakowań, czyli 0,5 oraz 0,7l, które łącznie odpowiadają za niemal dwie trzecie wolumenu sprzedanej wódki. Natomiast głośny ostatnio format 0,35l to ciągle nisza. W styczniu 2021, czyli już po wejściu w życie opłaty od mniejszych pojemności, udział 0,35l w kategorii nie osiągnął nawet 0,1 proc. - dodaje ekspert NielsenIQ.

Wino i whisky

Trzecią kategorią pod względem wielkości wolumenu jest wino. To kategoria, która wolumenowo rozwijała się w tym roku prawie dwa razy szybciej (+8%) niż rok temu. Podobnie bardzo dynamicznie rozwijającą się kategorią, która nie należy do tanich, jest whisky. W 2020 roku zanotowała wzrost wolumenu o 15 proc., czyli taki sam jak rok wcześniej.

więcej informacji:

piwo RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    whisky RSS ALERT    /    wino RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    gin RSS ALERT    /    rum RSS ALERT    /    NielsenIQ RSS ALERT    /    Marcin Cyganiak RSS ALERT    /    Anna Anasik RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.230.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!