• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Branża spirytusowa apeluje do premiera o wsparcie

Do premiera Donalda Tuska wysłany został wczoraj list od przedsiębiorców zrzeszonych w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS), w którym wskazują wytykają oni nierówne traktowanie przez rząd wyrobów spirytusowych i brak wsparcia w rozwoju branży w Polsce. Powołując się na przykład Szkocji i whisky, tłumaczą, że inwestowanie w narodowy alkohol przynosi korzyści dla całej gospodarki. Jak mówią, przy wsparciu państwa na alkoholu można budować eksport, kreować pozytywny wizerunek kraju, rozwijać turystykę i wspierać lokalną przedsiębiorczość.
  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 23-07-2014, 11:40
Branża spirytusowa apeluje do premiera o wsparcie
Leszek Wiwała, prezes zarządu Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Fot. PTWP

W liście skierowanym do premiera branża spirytusowa opisuje długofalową wizję rozwoju sektora. Producenci chcą, aby za pięć lat Polska była krajem, w którym zakorzeniła się kultura odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu niezależnie od jego rodzaju; rozwijają się małe i średnie przedsiębiorstwa produkujące napoje spirytusowe, a międzynarodowe koncerny chętnie inwestują na rynku; rozwój branży jest powodem dumy i źródłem przychodów budżetowych państwa; producenci i gospodarka zarabiają na eksporcie produktu narodowego jakim jest polska wódka, promując przy tym kraj, kulturę i tradycję; a szara strefa nie przekracza 3 proc. legalnego rynku.

Zdaniem ZP PPS, przykład Szkocji pokazuje, że inwestowanie w narodowy trunek może sposobem na rozwój gospodarczy całego kraju. Eksport szkockiej whisky stanowi 80 proc. eksportu żywności i napojów tego państwa oraz 25 proc. eksportu Wielkiej Brytanii. Popularna szkocka jest obecna na ponad 200 rynkach na całym świecie, a wartość eksportu rocznie sięga 22 miliardów złotych. W Szkocji operuje 109 gorzelni, a sektor oferuje 35 tys. miejsc pracy, zasilając budżet kwotą 5 mld zł rocznie. Jak przekonywał w czerwcu br. na I Kongresie Branży Spirytusowej Nick Soper, Dyrektor w Scotch Whisky Association, nie było by tego sukcesu, gdyby nie długofalowa współpraca administracji rządowej w kraju i w Unii Europejskiej, ambasad, samorządów lokalnych, organizacji branżowych oraz przemysłu.

Zdaniem producentów, polska wódka mogłaby podążyć podobną drogą. Na razie jednak w Polsce funkcjonuje zaledwie 27 mikroprzedsiębiorstw w branży spirytusowej, podczas gdy np. w Niemczech jest to ok. 20 tysięcy. W latach 2008-2012 upadło 8 polmosów, a kolejnych 10 prywatnych firm zrezygnowało z produkcji mocnego alkoholu. Eksportujemy blisko połowę mniej wódki niż w czasach PRLu, a na spotkaniach dyplomatycznych serwowane jest węgierskie wino, a nie polskie wódki i nalewki. Ponadto szara strefa alkoholowa stanowi ok. 15 proc. legalnego rynku, a stawka akcyzy na wyroby spirytusowe jest najwyższa w regionie, wyższa niż w Niemczech, Czechach czy na Słowacji.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Jak przekonują producenci, zmiana sytuacji będzie możliwa tylko wtedy, gdy urzędnicy stworzą branży spirytusowej warunki funkcjonowania przystające do obecnych realiów rynkowych. Od końca lat 90. Polska nie jest już krajem „wódczanym". W 2012 r. statystyczny Polak wypił 99,4 l piwa, 8 l mocnych trunków i 6,5 l wina. Zmieniła się branża, jej produkty i konsumenci. Wyroby spirytusowe pozostają jednak najbardziej uregulowaną i opodatkowaną kategorią alkoholi.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!