Partner portalu
partner portalu
Alkohole i używki

Branża spirytusowa: dodatkowa opłata od „małpek” to atak na branżę

Plan wprowadzenia dodatkowej opłaty od małych formatów alkoholowych (butelki poniżej 300 ml, tzw. „małpki”) to kolejny atak na branżę spirytusową, która już od wielu lat nie jest odpowiedzialna za wysoką konsumpcję alkoholu w Polsce. Firmy zrzeszone w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS), alarmują - polskie państwo preferuje piwo – najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce – który choć zawiera ten sam etanol, co wyroby spirytusowe, może być swobodnie reklamowany, a dla większości społeczeństwa już przestał jednoznacznie kojarzyć się z alkoholem. Po niespodziewanie wysokiej podwyżce akcyzy - od 2020 roku - polski rząd kolejny raz wzmacnia uprzywilejowaną pozycję piwa - alarmuje branża spirytusowa.

Branża spirytusowa: dodatkowa opłata od „małpek” to atak na branżę
fot. Shutterstock

Konsumpcja piwa przekroczyła granicę 100 l na osobę - wynika z danych Instytutu Ekonomiki, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. „Złocistego trunku” konsumujemy prawie tyle samo rocznie co wody butelkowanej (100,5 l vs 105 l rocznie). Piwo odpowiada już za niemal 2/3 spożycia czystego etanolu rocznie w naszym kraju (PARPA). W Polsce wypija się rocznie około 256 milionów litrów wódki i prawie 3,2 miliarda litrów piwa, czyli 12,4 razy więcej (CEDC za Nielsen ).

Branża piwna bagatelizuje te liczby, a dzięki optymistycznemu przekazowi reklamowemu  (zabawa, sport, radość, przyjaźń) buduje w społeczeństwie wizję napoju bezpiecznego, pozbawionego konsekwencji wynikających ze spożycia alkoholu. Fałszywa narracja browarów skutecznie wpływa na opinię publiczną oraz na decydentów. Wprowadzane przepisy prawa bezzasadnie umacniają pozycję branży piwowarskiej odpowiedzialnej za wzrost konsumpcji alkoholu po 1989 roku.

- Na podstawie fałszywych informacji wykreowanych w mediach przez branżę piwowarską, rząd podejmuje błędne decyzje dot. rynku alkoholi.  Nierzetelny raport firmy Synergion, który powstał na zlecenie producentów piwa wykreował w społeczeństwie fałszywe przekonanie, że to „małpki” rozpijają Polaków. Z liczb wynika jednak coś zupełnie innego – Polacy wypijają najwięcej alkoholu etylowego właśnie w piwie. Branża piwowarska nie dość, że wykorzystuje możliwość reklamy, to równocześnie łamie przepisy i buduje skojarzenia radości dzięki konsumpcji piwa. Alkohol to alkohol i należy zawsze spożywać go odpowiedzialnie. Tymczasem browarom udało się uśpić społeczeństwo. Efekt? Tylko 46% Polaków jednoznacznie uważa piwo za napój alkoholowy (badanie Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych) – mówi Witold Włodarczyk, Prezes Zarządu ZP PPS.

Członkowie ZP PPS nawołują instytucje państwowe do bardzo pilnego przeanalizowania aktualnej struktury spożycia napojów alkoholowych i bardzo wysokiego wzrostu sprzedaży piwa, które ma taki sam wpływ na zdrowie ludzi, jak pozostałe napoje alkoholowe podlegające licznym restrykcjom prawnym. Tylko piwo – niezależnie od zawartości alkoholu – może być powszechnie reklamowane. Cydr, wino i napoje alkoholowe – nawet jeżeli zawierają mniej etanolu niż piwo – takiego prawa nie mają. Piwo bezalkoholowe występujące pod takimi samymi markami jak te alkoholowe są potencjalnym zagrożeniem dla nieletnich – od najmłodszych lat mogą przyzwyczajać do złocistego trunku.

więcej informacji:

alkohole RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    alkohole mocne RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    CEDC RSS ALERT    /    Stock Polska RSS ALERT    /    Marek Sypek RSS ALERT    /    Witold Włodarczyk RSS ALERT    /    Krzysztof Kouyoumdjian RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    podatki RSS ALERT    /    akcyza na alkohol RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    podatek od małpek RSS ALERT    /    alkohole małpki RSS ALERT

KOMENTARZE (6)

  • Tomasz 2020-01-16 21:52:57
    Od razu zmowa browarów ... nie raz widzę jak stoją pod sklepami albo na przystanku i łoją te małpki zamiast piwa bo się tak nie rzucają w oczy jak większa puszka czy butelka po piwie ..
    • K1 2020-01-17 23:43:50
      To zobacz jak wiele osób kupuje 4-paki piwa. Generalnie niech każdy robi co uważa. Ale w Polsce branża browarnicza jest bardzo uprzywilejowana np względem spirytusowej.
  • Seb 2020-01-17 09:21:08
    Dobry tytuł! Generalnie walka z alkoholizmem, to atak na branżę :)
  • 110litrow piwa z UNII EU legalnie 2020-01-19 15:58:01
    PIS NiszczY branze piwowarska w pakiecie branza spirytiusowa!!! brednie mowiace ze dbaja o zdrowie Polakow podwyzszjac akcyze sa dobre dla 6letnich Dorotek ktore sa na znakach drogowych przd przjesciem dla pieszzych..:)
  • pol 2020-01-22 22:12:12
    Jest pytanie kto ma sprzątać opakowania po tych tzw. małpkach, a jest ich dosłownie wszędzie pełno.
  • Piotr 2020-01-23 18:15:12
    Kogoś tu mocno boli (...) za przeproszeniem. Nie wiem kto pisze takie artykuły, ale chyba z choinki się urwał. Oczywiście branża piwowarska uprzywilejowana a my biedni w spirytusowej ledwo koniec z końcem wiążemy....śmiech na sali i kłamliwa propaganda. Autor ma chyba ludzi za totalnych idiotów a sam pisząc takie bzdury udowadnia, że też się do tego grona zalicza...sorry. Pozdrawiam

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.233.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!