Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Branża spirytusowa może w 2016 r. wrócić do poziomów sprzed podwyżki akcyzy - raport

W 2016 r. produkcja wódki może zbliżyć się do poziomu sprzed podwyżki akcyzy z uwagi spodziewany wzrost popytu na droższe alkohole. Producenci wciąż jednak odczuwają skutki podwyżki akcyzy z 2014 r., w postaci zaostrzenia konkurencji cenowej, co odbija się na rentowności sprzedaży – wynika z raportu Centrum Analiz PKO BP.

Branża spirytusowa może w 2016 r. wrócić do poziomów sprzed podwyżki akcyzy - raport
fot. Shutterstock

- W 2016 r. produkcja wódki może zbliżyć się do poziomu sprzed podwyżki akcyzy z uwagi spodziewany wzrost popytu na droższe alkohole w sytuacji poprawy dochodów gospodarstw domowych. Oprócz zainteresowania konsumentów wódkami premium widoczny będzie wzrost popytu na produkty niszowe: brandy, giny i rumy, a także droższe nalewki – ocenia autor raportu, Anna Senderowicz.

- Zagrożeniem dla wzrostu produkcji mogą być zapowiadane ograniczenia sprzedaży alkoholu umożliwiające samorządom terytorialnym regulowanie liczby sklepów oferujących napoje alkoholowe - dodaje.

Wyroby spirytusowe są najbardziej obciążonym podatkami rodzajem napojów alkoholowych (podatki stanowią ok. 60 proc. ceny detalicznej). Dlatego głównym czynnikiem wpływającym negatywnie na wyniki finansowe i rozwój firm z branży spirytusowej są regulacje akcyzowe. Ostatnia podwyżka stawek akcyzy o 15 proc. miała miejsce w styczniu 2014 r.

Anna Senderowicz wskazuje w raporcie, że w okresie I-III kw. 2015 r. sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów wyrobów spirytusowych była niekorzystna. Wyższa dynamika wzrostu kosztów niż przychodów w okresie I-III kw. 2015 negatywnie wpłynęła na wynik finansowy netto (zmniejszenie o 37,2 proc. r/r wobec spadku o 75,1 proc. w I-III kw. 2014) oraz rentowność sprzedaży netto (0,9 proc. wobec 1,6 proc.). Uwagę zwraca też wysokie zadłużenie branży (współczynnik długu na poziomie 0,88).

W 2015 r. produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol wzrosła o 8,1proc. r/r (950 tys. hl), jednak wciąż nie wróciła do poziomu sprzed dwóch lat (1157 tys. hl), czyli sprzed podwyżki akcyzy.

 W okresie styczeń-luty 2016 r. produkcja wódki osiągnęła wielkość 129 tys. hl wobec 122 tys. hl w analogicznym okresie 2015 r. (+6,1proc. r/r). Z kolei w okresie styczeń-luty 2013 r. produkcja sięgała 137 tys. hl.

Rynek napojów spirytusowych

Rynek napojów spirytusowych w Polsce jest podzielony pomiędzy trzech największych producentów nastawionych na zwiększenie wolumenu sprzedaży kosztem marży. Silna konkurencja cenowa prowadzi do obniżenia wyniku finansowego branży.

W 2015 r. pozycję lidera na rynku wódki w Polsce straciła grupa Stock Spirits Group na rzecz CEDC. Większość dostaw na rynek pochodzi z produkcji krajowej, import ma relatywnie mały udział w podaży napojów spirytusowych (ok. 7 proc.).

więcej informacji:

wódka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    PKO BP RSS ALERT    /    Anna Senderowicz RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.159.8
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!