Partner portalu
partner portalu
Alkohole i używki

Branża spirytusowa odzyskała oddech w kraju, teraz stawia na eksport

Branża spirytusowa, po ustabilizowaniu się rynku w Polsce, teraz już spokojnie może postawić na eksport, a sprzedaż za granicą stanie się głównym kierunkiem rozwoju branży. Wartość eksportu powinna przekroczyć w tym roku 170 mln euro – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy Leszek Wiwała.

Branża spirytusowa odzyskała oddech w kraju, teraz stawia na eksport
Leszek Wiwała, prezes zarządu ZP PPS, fot. Paweł Pawłowski/Żelaznastudio

Prezes Wiwała podkreśla, że rynek spirytusowy w Polsce po dwóch burzliwych latach i zawirowaniach związanych z podwyżką akcyzy w 2014 roku ustabilizował się i branża ma nadzieję, że produkcja w tym roku wróci do poziomów z lat 2011-2012.

-  Kolejnym krokiem powinno być odbicie w eksporcie. Przy dużym nasyceniu rynku krajowego i problemów związanych z funkcjonowaniem szarej strefy sprzedaż zagraniczna stanowi główny kierunek rozwoju branży – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała.

- Polska wódka pozycjonowana jako produkt premium może być sprzedawana po dobrej cenie. Wartość eksportu napojów spirytusowych w 2016 r. powinna przekroczyć 170 mln euro. Choć po podwyżce akcyzy dynamika eksportu spadła, producentom udaje się uzyskiwać korzystną cenę - dodaje.

- Średnia cena eksportowa w pierwszym półroczu była o 5 proc. wyższa niż przed rokiem. Teraz potrzebujemy zwiększenia skali. Może się to udać pod warunkiem, że otoczenie prawno – legislacyjne pozostanie stabilne. Z nadzieją czekamy na realizację rządowych zapowiedzi wsparcia eksportu – mówi też prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Z danych GUS i wyliczeń serwisu portalspozywczy.pl wynika, że w ciągu 10 miesięcy 2016 roku łączna produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol w Polsce wyniosła 78,8 miliona litrów, czyli była o 4,1 proc. wyższa niż w takim samym okresie roku 2015.

Po około dwóch latach kryzysu związanego z podwyżką akcyzy na alkohole spirytusowe w 2014 roku o 15 proc., sytuacja w sektorze spirytusowym powoli się ustabilizowała i widać już oznaki poprawy po wcześniejszych zawirowaniach.

W 2015 roku w Polsce wyprodukowano 95 milionów litrów wódki, czyli o 8,1 proc. więcej niż w 2014 roku. Rok 2015 przedsiębiorcy zaliczali do umiarkowanie udanych. Wyhamowały wcześniejsze ostre spadki produkcji i sprzedaży wódki na rynku krajowym, spowodowane  podwyżką akcyzy od 2014 roku, ale produkcja nie wróciła do poziomów sprzed podwyżki tego podatku.

W 2014 roku producenci w Polsce wyprodukowali 88 miliona litrów wódki, czyli o niemal 24 proc. mniej niż w roku 2013, co było m.in. efektem podwyższenia podatku akcyzowego na alkohole spirytusowe o 15 proc. od stycznia 2014 roku i rosnących przez to cen alkoholi oraz spadków konsumpcji.

W latach 2011 i 2012 roku produkcja wódki w Polsce sięgała około 103 milionów litrów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

alkohole RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    rynek wódki 2016 RSS ALERT    /    eksport wódki RSS ALERT    /    eksport alkoholi RSS ALERT    /    Leszek Wiwała RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.218.187
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!