Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Branża spirytusowa pokłada nadzieje w alkoholach premium

W dłuższym terminie nie ma co liczyć na wzrosty na krajowym rynku wódki, chyba że pod względem wartości. Jeśli zawirowania na rynku znikną to będą rosnąć alkohole premium – wynika z wypowiedzi dla serwisu portalspozywczy.pl Leszka Wiwały, prezesa Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Branża spirytusowa pokłada nadzieje w alkoholach premium
Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy fot. PTWP

- Patrząc na perspektywy długofalowe, nie ma co liczyć na wzrosty na krajowym rynku. I jeśli sytuacja się uporządkuje to zacznie rosnąć kategoria wódek premium. Jest to trend ogólnoświatowy, bo gdy ludzie się bogacą to sięgają po droższe alkohole - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała.

- Jednym z elementów, który to potwierdza jest kategoria whisky, jednak na razie jest to mała ilość – dodaje.

- To czego możemy się spodziewać w kolejnych latach, to wzrost wartości rynku. Liczymy, że zaczniemy odbudowywać proces premiumizacji, który kiedyś miał miejsce i został zatrzymany przez podwyżkę akcyzy – mówi również prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Biorąc pod uwagę krajowym rynek, od 2008 roku mamy spadek realnej sprzedaży, ale ten spadek był stosunkowo niewielki. W Polsce spada nie tylko kategoria wódki czystej, ale nawet takie kategorie, w których producenci pokładali dość duże nadzieje, czyli napoje spirytusowe o niższej zawartości alkoholu, czyli likiery kolorowe nawiązujące nazwami do wódek.

Jedyną kategorią, która rośnie jest whisky, ale wzrost jest na tyle niewielki, że nie ma szans skompensować spadku całego rynku mocnych alkoholi. W 2014 roku spadek wolumenowy wyniósł ok. 10 proc. w całym sektorze detalicznym i w HoReCa, a w 2015 roku nie ma poprawy.

Produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol w ciągu 11 miesięcy 2015 roku wzrosła w Polsce o 11,1 proc. wobec takiego samego okresu ubiegłego roku. W okresie styczeń-listopad 2015 roku w Polsce wyprodukowano 85,5 miliona litrów wódki.

Jednak produkcja wódki nadal nie wróciła do poziomu sprzed dwóch lat, czyli sprzed podwyżki akcyzy o 15 proc., która weszła w życie od początku 2014 roku, i jest o około 14 procent niższa niż dwa lata temu.

W 2014 roku producenci wódki w Polsce wyprodukowali 87,9 miliona litrów wódki, czyli o prawie 24 proc. mniej niż w 2013 roku, a taki spadek był właśnie m.in. efektem decyzji rządu o podwyższeniu podatku akcyzowego na alkohole spirytusowe oraz rosnących przez to cen alkoholi i spadków konsumpcji.

Na rynku wódki trwały zawirowania związane z podwyżką akcyzy. Na początku 2014 roku produkcja wódki drastycznie spadła, ze względu na wzrost akcyzy. Z kolei zwiększona produkcja i nasilone zakupy przypadły na ostatnie miesiące 2013 roku, przed wprowadzeniem podwyżki. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

wódka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    Leszek Wiwała RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    alkohole premium RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • rynek 2016-01-05 10:40:27
    tylko eksport kiedy rynek sie nasyci, a nasycił się już dawno, a oni dalej walczą miedzy sobą

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.159.8
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!