• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Branża tytoniowa obawia się wzrostu szarej strefy

Business Centre Club (BCC) pod patronatem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) startuje z kampanią pt. „Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi”, która ma służyć zwiększeniu świadomości konsumentów na temat nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi. Zdaniem firm reprezentujących 70 proc. branży tytoniowej w Polsce walka z nielegalnym handlem może być prawdziwym wyzwaniem z powodu najnowszej propozycji Ministerstwa Finansów zwiększającej minimalną kwotę akcyzy na najtańsze, legalnie sprzedawane papierosy o 5 proc.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 21-10-2021, 12:31
Branża tytoniowa obawia się wzrostu szarej strefy
Rusza kampania "Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi"; Fot.shutterstock

Dzięki współpracy między przedsiębiorcami, przedstawicielami rządu oraz służbami państwowymi, wielkość szarej strefy w Polsce systematycznie spada. Niemniej zdaniem przedstawicieli BCC i KAS ważne jest ciągłe uświadamianie opinii publicznej na temat negatywnych skutków dystrybucji
i nabywania wyrobów tytoniowych z niesprawdzonego źródła.

Organizatorzy akcji przygotowali pakiet materiałów informacyjnych, m.in. ulotki, plakaty, ogłoszenia prasowe oraz spoty internetowe. W ramach kampanii zaprezentowane zostaną działania władz państwowych i biznesu w walce z szarą strefą w branży tytoniowej. Zostaną także zaprezentowane propozycje dalszego ograniczania popytu na nielegalne produkty. Kampania ma objąć swoim zasięgiem województwa, w których udział nielegalnych wyrobów tytoniowych jest największy.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Wzrosną ceny papierosów w 2022 roku

Przedstawiciele firm reprezentujących 70 proc. branży tytoniowej, zrzeszonych w BCC, alarmują, że taka akcja jest bardzo potrzebna, bo już od nowego roku możemy mieć do czynienia z gwałtownym wzrostem szarej strefy na rynku tytoniowym. Powód? Najnowsze propozycje Ministerstwa Finansów
z projektu nowelizacji o podatku akcyzowym, mówiące o zwiększeniu minimalnej kwoty akcyzy na najtańsze, legalnie sprzedawane papierosy o 5 proc. (wzrost ze 100 do 105 proc. akcyzy od średniej ważonej ceny detalicznej papierosów). Propozycje te oznaczają, że konsumenci kupujący najtańsze papierosy będą zmuszeni płacić o niemal 1 zł więcej za każdą paczkę legalnych papierosów.
Już w 2027 r. takie papierosy mogą kosztować nawet 23 złote. Zdaniem firm tytoniowych najubożsi konsumenci papierosów zaczną szukać tańszych, niesprawdzonych alternatyw. Podwyżek nie odczują natomiast konsumenci najdroższych papierosów, ponieważ cena takich papierosów jest powyżej średniej ważonej ceny papierosów.

Paczka papierosów za około 20 zł

- Podwyżka minimalnej stawki akcyzy ze 100 do 105 proc. dla najtańszych papierosów spowoduje, że w najbliższym czasie ich paczka będzie kosztować już około 20 zł, co wypycha najuboższych konsumentów do szarej strefy. Naszym zdaniem można zaproponować 10-proc. podwyżkę stawki kwotowej, która będzie alternatywą dla podwyżki stawki minimalnej. Wówczas budżet państwa powinien zyskać w przyszłym roku 300 mln zł więcej i będzie to zdecydowanie bardziej korzystne z punktu widzenia konkurencyjności przedsiębiorstw, ocenia Adrian Jabłoński, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Japan Tobacco International Polska.

- Mamy dziś do czynienia z sytuacją, w której tanie papierosy mają zdrożeć między 60 groszy a 1 zł,
a drogie papierosy nie zdrożeją wcale. Zapłacić ma za to przysłowiowy Kowalski, a zyskać konsument z zasobnym portfelem oraz firmy, działające na rynku papierosów premium. Oni nie doświadczą podwyżki akcyzy, uważa Roman Jamiołkowski, dyrektor ds. korporacyjnych BAT Polska.

Przedstawiciele branży przypominają, że analogiczna sytuacja miała już miejsce w latach 2011–2014, kiedy coroczne podwyżki akcyzy o 10 proc. doprowadziły do tego, że szara strefa objęła prawie 1/5 rynku.

- Zbyt wysokie podwyżki i zła konstrukcja podatku akcyzowego dla rynku tytoniowego mogą znowu doprowadzić do analogicznej sytuacji jak w latach ubiegłych. Martwi nas niestabilność polskiego prawa oraz fakt, że ostatnia 10-proc. podwyżka akcyzy weszła w życie z początkiem 2020 roku i była uchwalana w ekspresowym tempie. To się powtarza, ostrzega Karolina Bursa-Moczulska, dyrektor ds. korporacyjnych w Imperial Tobacco Polska.

To już druga edycja kampanii BCC pod egidą KAS. Według prezesa Business Centre Club Marka Goliszewskiego w tym roku BCC chce zrobić kolejny krok w kierunku budowania świadomości społecznej nt. handlu i kupowania nielegalnych wyrobów tytoniowych oraz pokazywać, jakie są tego konsekwencje dla jednostek, całego społeczeństwa i budżetu.

 

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!