Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Branża winiarska o podwyżce akcyzy: stracą zarówno konsumenci, jak i producenci

Chaos, niepewność, dezorganizacja - tak sytuację panującą przez ostatnie tygodnie w branży  winiarskiej, podsumowują szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. A wszystko przez niezaplanowaną z odpowiednim wyprzedzeniem decyzję na temat wzrostu akcyzy o 10% z początkiem nowego roku. Na przedświątecznym posiedzeniu, Sejm odrzucił uchwałę Senatu, który nie chciał zgodzić się na podwyżkę akcyzy. To oznacza, że alkohol i papierosy w przyszłym roku najprawdopodobniej jednak zdrożeją. Najprawdopodobniej, bo  ustawa czeka jeszcze na podpis prezydenta Andrzeja Dudy.

Branża winiarska o podwyżce akcyzy: stracą zarówno konsumenci, jak i producenci
fot. pixabay.com

Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa mówi, że sytuacja, w której do ostatnich dni nie ma finalnych decyzji, jest dla biznesu fatalna.

- Stabilność otoczenia prawnego oraz jego przewidywalność są kluczowe z punktu widzenia przedsiębiorców. Planowanie strategii cenowej w takich warunkach jest wręcz niemożliwe. Zauważyć należy dodatkowo, że wszystko dzieje się  w listopadzie i grudniu – najbardziej aktywnych handlowo miesiącach dla branży winiarskiej – stwierdza Magdalena Zielińska.

Chaos, który zapanował na rynku, przysparza przedsiębiorstwom ogromnych trudności.  

- Branża winiarska już odczuwa skutki długiego braku ostatecznej decyzji o terminie wprowadzenia  podwyżki podatku akcyzowego – ocenia Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex.

- Obserwujemy zwiększoną aktywność  zakupową  wyrobów spirytusowych, gdyż potencjalny zysk na sprzedaży tych produktów  po wprowadzeniu podwyżki będzie największy. Sklepy nie są zainteresowane winem, gdyż przeznaczają wolne środki na wyroby spirytusowe, budując zapas pod przyszłe zwiększone zyski. Działanie w takim otoczeniu rynkowym, gdzie w czasie winiarskich żniw aplikuje się kolejny czynnik ryzyka nie sprzyja nikomu - dodaje.

Skutki tej niezaplanowanej z odpowiednim wyprzedzeniem decyzji dotknęły też inne przedsiębiorstwa.

 - Grudzień to apogeum zakupów w branży alkoholowej i  niesie ze sobą konieczność wcześniejszych działań w zakresie zakupu surowców, wyprodukowania wyrobu gotowego, a następnie sprawnego logistycznie systemu dostaw – mówi Anna Kalinowska, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji w firmie Henkell  Freixenet Polska Sp. z o. o.

- Wszystko po to, by na czas zapewnić dostępność produktów na półkach sklepowych w kluczowym dla branży okresie. Tak znaczący wzrost akcyzy z pewnością wpłynie na wielkość zamówień w ostatnich tygodniach roku i powinien być poprzedzony odpowiednim przygotowaniem po stronie producentów. Tymczasem ustawodawca działając w dużym pośpiechu nie daje takiej możliwości - dodaje.

Firmy już niebawem będą musiały podnieść cenę wina, a to sytuacja niekorzystna zarówno dla konsumentów, jak i producentów.

- Po tej podwyżce,  cena butelki wina na półce sklepowej wzrośnie o około 1 zł – wylicza Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. 

więcej informacji:

wino RSS ALERT    /    rynek wina RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    Polska Rada Winiarstwa RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa RSS ALERT    /    ZP PRW RSS ALERT    /    Magdalena Zielińska RSS ALERT    /    Jakub Nowak RSS ALERT    /    Anna Kalinowska RSS ALERT    /    rynek wina w Polsce RSS ALERT    /    akcyza na alkohol RSS ALERT    /    podwyżka akcyzy na alkohol RSS ALERT    /    akcyza RSS ALERT    /    podwyżka akcyzy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.226.13
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!