Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Ciężko odbudować rynek wódki w Polsce

Szansę dla branży spirytusowej na powrót do poziomów produkcji sprzed podwyżki akcyzy dałoby zmniejszenie obciążeń podatkowych dla napojów spirytusowych. Firmy mogłyby inwestować w eksport. Bez tego może być ciężko odbudować rynek po zawirowaniach spowodowanych podwyżką akcyzy.

Ciężko odbudować rynek wódki w Polsce
Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy fot. PTWP

- Zmniejszenie obciążeń podatkowych dla napojów spirytusowych dałoby szansę na powrót do poziomów produkcji sprzed podwyżki. Nawet jeżeli sprzedaż na rynku krajowym pozostałaby nieco niższa, firmy mogłyby inwestować w eksport –mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Wiwała zaznacza, że wódka z Polski mogłaby być hitem eksportowym, ale z powodu podwyżki akcyzy przed dwoma laty jest niewykorzystaną szansą, bo eksport się załamał. Podwyższenie akcyzy nie tylko zaburzyło produkcję i łańcuch dostaw, ale i wydrenowało pieniądze z branży, a w takiej sytuacji trudno mówić o inwestycjach w eksport.

- Potencjał rynków zagranicznych, szczególnie tzw. gospodarek wschodzących jest duży i na obecności tam polskich produktów spirytusowych skorzystaliby wszyscy. To jednak wymaga długoterminowych inwestycji, na które przedsiębiorcy decydują się tylko w stabilnym otoczeniu regulacyjnym – podkreśla prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Ostatnio pojawił się pomysł wyższych stawek akcyzy na lżejsze alkohole. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych chciała narzucić wyższe stawki akcyzy na alkohole takie jak np. piwo czy wino, bo jej zdaniem ujednolicenie stawki podatku mogłoby ograniczyć dostęp do alkoholu wśród młodzieży.

Jednak resort finansów odrzucił pomysł państwowej agencji na podniesienie stawek akcyzy na lekkie alkohole, bo nie wierzy, że da się na tym zarobić. Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy resortu finansów, zapewniała, że resort nie planuje ani nie prowadzi żadnych prac nad zmianą stawek podatku akcyzowego.

Produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol w ciągu 11 miesięcy 2015 roku wzrosła w Polsce o 11,1 proc. wobec takiego samego okresu ubiegłego roku. W okresie styczeń-listopad 2015 roku w Polsce wyprodukowano 85,5 miliona litrów wódki.

Jednak produkcja wódki wciąż nie wróciła do poziomu sprzed dwóch lat, czyli sprzed podwyżki akcyzy o 15 proc., która weszła w życie od początku 2014 roku. Produkcja jest nadal o około 14 procent niższa niż dwa lata temu.

W 2014 roku producenci wódki w Polsce wyprodukowali 87,9 miliona litrów wódki, czyli o prawie 24 proc. mniej niż w 2013 roku, a taki spadek był właśnie m.in. efektem decyzji rządu o podwyższeniu podatku akcyzowego na alkohole spirytusowe oraz rosnących przez to cen alkoholi i spadków konsumpcji.

Na rynku wódki od dłuższego czasu trwają zawirowania związane z podwyżką akcyzy. Na początku 2014 roku produkcja wódki drastycznie spadła, ze względu na wzrost akcyzy. Z kolei zwiększona produkcja i nasilone zakupy przypadły na ostatnie miesiące 2013 roku, przed wprowadzeniem podwyżki. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

alkohole RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    akcyza na alkohol RSS ALERT    /    Leszek Wiwała RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    podwyżka akcyzy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.78.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!