Jaka przyszłość czeka browar w Leżajsku?
Jakub Szymanek: Dużo dzieje się w tym roku w Grupie Żywiec, m.in. zamknięcie Browaru Leżajsk, wyjście z GPW. Jak to wszystko wpływa na budowanie strategii Grupy?
Simon Amor, prezes Grupy Żywiec: Wierzymy w długofalowy potencjał rynku w Polsce i mamy swoją strategię rozwoju. Chcąc budować silną firmę na przyszłość, musimy jednak analizować otoczenie i dostosować się do sytuacji i być efektywną organizacją.
Rynek piwa w Polsce zmienił się i przez ostatnie lata odnotował spadki. W rezultacie mamy na rynku nadwyżkę mocy produkcyjnych i odczuwamy to również u nas w Grupie. Żeby być wydajną i efektywną firmą, musimy skoncentrować nasze wolumeny w czterech, a nie pięciu browarach. Stąd też decyzja o zamknięciu browaru w Leżajsku.
Zdaję sobie sprawę z tego, że o ile z punktu widzenia rozwoju firmy i strategii, to jest niezbędna zmiana, to ma ona jednak negatywny wpływ na naszych pracowników i społeczność Leżajska, dlatego robimy wszystko co w naszej mocy, aby zapewnić im jak najlepsze wsparcie. Chcemy znaleźć jak najlepsze rozwiązanie dla tej sytuacji.
Wyjście z GPW, chociaż ma wymiar nieco symboliczny, ze względu na długą tradycję obecności spółki na parkiecie, jest naturalnym krokiem po zmianie struktury własnościowej i skupieniu akcji w ręku jednego właściciela.
Czy już wiadomo, kiedy zapadnie ostateczna decyzja co do Browary Leżajsk i kto zostanie nowym właścicielem?
Pomimo naszych pierwotnych założeń, że w obecnych warunkach rynkowych nie będzie zainteresowania zakupem browaru, w ostatnich tygodniach otrzymaliśmy wstępne deklaracje złożenia oferty. To zainteresowanie pochodzi od podmiotów z różnych branż i dotyczy różnego zakresu aktywów, łącznie z całym browarem. W efekcie zdecydowaliśmy się opóźnić podjęcie ostatecznej decyzji odnośnie browaru do czasu zakończenia rzetelnego przeglądu i oceny wiarygodności i komercyjnego sensu tych propozycji. Szacujemy, że w połowie lata będziemy mieli jasność, czy jest wiarygodna oferta na stole.
Analizując obecną sytuację na rynku piwa, podjęte przez Grupę Żywiec decyzje, na czym Grupa będzie się koncentrować w tym roku i kolejnych latach?
Na pewno będziemy koncentrować się na tym, żeby zapewnić wzrost w kategorii, w której działamy, ale też chcemy budować nasze udziały w rynku. Analizując całą kategorię, widzimy potencjał szczególnie w tych obszarach, które rozwijają się w ostatnich latach jak piwa bezalkoholowe i piwa smakowe.
Czytaj więcej w Strefie Premium: Wierzymy, że polski rynek piwa ma przyszłość (WYWIAD)
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

komentarze (0)