Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Firmy omijają przepisy ws. opłaty od "małpek"

Od lat firmy próbują się dostosować do zmian, które najbardziej ingerują w biznes - powiedział partner w Crido Roman Namysłowski oceniając wchodzącą w życie 1 stycznia 2021 nową opłatę od tzw. małpek. Dodał, że przedsiębiorcy omijają przepisy, by nie czuć dodatkowego obciążenia fiskalnego.

Firmy omijają przepisy ws. opłaty od
Firmy omijają przepisy ws. opłaty od "małpek"; fot. shutterstock

Chodzi wprowadzaną opłatę od tzw. małpek - 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml. W reakcji na nową opłatę w sklepach pojawiły się produkty, które nie będą nią objęte, czyli np. o pojemności 350 ml.

Oceniając to rozwiązanie doradca podatkowy zauważył, że od lat firmy próbują się dostosować do zmian, które ingerują w biznes w najbardziej istotny sposób.

"Do tego też się dostosują, tak jak przed laty dostosowano się do ograniczeń w odliczeniu VAT od samochodów osobowych, np. wykorzystując samochody z kratką. Tylko że wprowadzanie takich regulacji jest absurdalne, ustawodawca nie osiąga celu, a przedsiębiorcy omijają przepisy, aby nie czuć dodatkowego obciążenia fiskalnego" - komentuje Namysłowski.

Według niego powoduje to erozję systemu prawnego i zmniejsza szacunek do prawa, nie sprzyja poczuciu słuszności i poczuciu, że system podatkowy realizuje ważne gospodarczo cele. "Zobaczymy jak rynek zareaguje na zmianę dotyczącą opodatkowania "małpek" - dodał.

Od jakiegoś czasu media informują, że w reakcji na nową opłatę w sklepach pojawiły się produkty, które nie będą nią objęte. Jak podał portal wiadomościhandlowe.pl, w niektórych sklepach Żabka obok "małpek" pojawiły się ... "małpy" o pojemności 350 ml. Dotychczas nie cieszyły się gigantyczną popularnością, ale to się może szybko zmienić po 1 stycznia. Sprzedawcy zgodnie przyznawali, że na razie nie opłaca im się eksponować tego produktu, ponieważ w pierwszych tygodniach po jego pojawieniu się na półkach zainteresowanie klientów było bliskie zeru. Wyrazili jednak nadzieję, że gdy wejdzie w życie nowa opłata zainteresowanie nową objętością znacząco wzrośnie.

Media przypominały, że specjalna opłata - w argumentacji rządu będąca narzędziem walki z alkoholizmem - ma podwyższyć ceny napojów alkoholowych w opakowaniach o małych objętościach, przede wszystkim 100 i 200 ml, co w konsekwencji ma spowodować zmniejszenie popytu na takie produkty. Po jej wprowadzeniu "małpki" z procentami zdrożeją w hurcie, odpowiednio o 1 zł w przypadku 100 ml wódki 40 proc. oraz o 2 zł w przypadku 200 ml wódki 40 proc. W przypadku słabszych "napojów spirytusowych" podwyżki będą proporcjonalnie mniejsze. Wzrost ceny hurtowej z pewnością przełoży się na adekwatny - powiększony o marżę detaliczną - wzrost ceny na półkach sklepowych.

więcej informacji:

małpki RSS ALERT    /    alkohole małpki RSS ALERT    /    Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    Witold Włodarczyk RSS ALERT    /    Żabka RSS ALERT    /    Crido RSS ALERT    /    Roman Namysłowski RSS ALERT    /    podatek od małpek RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • come on 2021-01-01 17:49:24
    350ml to nie małpka więc tego typu artykuły nie przystają portalowi.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.70.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!