• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Gorycz piwa

Pandemia wciąż gra pierwsze skrzypce, jeśli chodzi o negatywny wpływ na branżę piwną. Niepewność jutra, problemy i bankructwa gastronomii, nowe podatki i niepewność legislacyjna to tylko ułamek problemów z jakimi boryka się branża, której w tym roku też będzie ciężko złapać oddech.
  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-04-2021, 10:06
Gorycz piwa
Niepewność jutra, problemy i bankructwa gastronomii, nowe podatki i niepewność legislacyjna to tylko ułamek problemów z jakimi boryka się branża piwna fot. Shutterstock
  • Oprócz SAR-Cov-19 wyzwaniem dla branży jest nieprzewidywalność legislacyjna i dodatkowe koszty związane z wprowadzanymi podatkami, opłatami, czy „daninami”.
  • Rosną również koszty produkcji – surowców, energii i koszty pracy. Wszystkie te czynniki wpływają na wzrost cen piwa, co z kolei ma bezpośredni wpływ na dynamikę kategorii.
  • Branża piwna docenia zgodę rządu na przedłużenie możliwości odliczenia akcyzy od piw przeterminowanych, gdy jest ono odbierane z gastronomi i utylizowane na koszt producentów.

Zachęcamy do przeczytania w Strefie Premium dużego wywiadu, w którym Mieszko Musiał, prezes Carlsberg Polska i jednocześnie prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, mówi o wyzwaniach branży piwnej i wyzwaniach Carlsberg Polska. 

- Pandemia wciąż gra pierwsze skrzypce jak chodzi o negatywny wpływ na branżę piwną, głównie ze względu na ograniczenia z nią związane, czyli przede wszystkim zamknięcie lokali gastronomicznych, jak również odwołane wydarzenia sportowe, kulturalne, imprezy masowe, brak możliwości spotkań w gronie rodziny czy znajomych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mieszko Musiał.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Do tego dochodzi trudna do przewidzenia perspektywa przyszłości, pogarszające się nastroje konsumenckie, które mają wpływ na podejście konsumentów do kategorii oraz nieprzewidywalność legislacyjna.

- Oprócz SAR-Cov-19 wyzwaniem dla branży jest nieprzewidywalność legislacyjna i dodatkowe koszty związane z wprowadzanymi podatkami, opłatami, czy „daninami”, jak czasem się je nazywa – przykładem może być bardzo duża, dziesięcioprocentowa podwyżka akcyzy od stycznia 2020, czy wprowadzona od początku tego roku opłata cukrowa, która ma negatywny wpływ na bezalkoholowe piwa smakowe, które są najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem (wzrost o ponad jedną trzecią w roku 2020) – wskazuje też prezes Browarów Polskich.

Zaznacza, że rosną również koszty produkcji – surowców, energii i koszty pracy. Wszystkie te czynniki wpływają na wzrost cen piwa, co z kolei ma bezpośredni wpływ na dynamikę kategorii.

 - Część wolumenów z bardzo poszkodowanego przez Covid sektora gastronomii odrabiamy, jako branża, w rynku detalicznym, choć oczywiście nie jest to możliwe w pełni. Jak wykazał GUS, wolumen produkcji sprzedanej spadł w roku 2020 o 3,8 proc. Optymalizujemy bazę kosztową, starając się za wszelką cenę chronić miejsca pracy – podkreśla Mieszko Musiał.

- Z pozytywów, bardzo doceniamy zgodę rządu na przedłużenie możliwości odliczenia akcyzy od piw przeterminowanych, gdy jest ono odbierane z gastronomi i utylizowane na koszt producentów - dodaje.

Kolejny trudny rok

2021 będzie kolejnym trudnym rokiem dla branży piwnej, a wyzwaniem bezsprzecznie pozostaje pandemia i konsekwencje z nią związane.

- Dla wielu naszych partnerów w branży gastronomii trwająca od roku sytuacja oznacza wielkie problemy, nierzadko bankructwa. Dochodzi do tego niepewność jutra – jak szybko wrócimy do jakiejś formy normalności np. w efekcie powszechnych szczepień. Olbrzymim wyzwaniem pozostaje dobrostan i zdrowie pracowników, ich motywacja i zaangażowanie w niespotykanej jak dotąd i skomplikowanej sytuacji wielomiesięcznej pracy zdalnej, wykonywanej często w trudnych warunkach, choćby ze względu na zamknięte szkoły, przedszkola. Osobną kwestią jest niepokój koleżanek i kolegów, których charakter pracy powoduje konieczność przychodzenia do pracy w browarach, w magazynach, czy w sprzedaży – wylicza Mieszko Musiał.

- Inne wyzwania to wspomniana już niepewność legislacyjna, brak właściwych konsultacji proponowanych rozwiązań. Jednocześnie trudna sytuacja gospodarcza państwa i dziury budżetowe mogą spowodować chęć poszukiwania dodatkowych wpływów i wprowadzanie dodatkowych obciążeń dla biznesu. Obserwujemy również inflację kosztów surowców, energii, i pracy, co przy obniżonych nastrojach konsumenckich zwiastuje kolejny trudny rok, prawdopodobnie ze spadkami wolumenowymi podobnymi do tych obserwowanych w zeszłym roku – ocenia prezes Browarów Polskich.

- Minusów jest sporo, ale staramy się mierzyć z wyzwaniami, często z sukcesem – zapewnia Mieszko Musiał. 

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!