Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Konieczne analizy ws. akcyzy dla e-papierosów

Ministrowie finansów państw UE wezwali we wtorek Komisję Europejską do przeanalizowania działań, które miałyby na celu wprowadzenie do dyrektywy o stawkach akcyzowych definicji nowych produktów. W praktyce oznaczałoby to objęcie tym podatkiem e-papierosów.

Konieczne analizy ws. akcyzy dla e-papierosów

Według danych przekazanych przez resort finansów w Polsce po elektroniczne papierosy sięga od 1,5 mln do 1,8 mln osób. Obecnie wyroby te są obłożone jedynie podatkiem VAT, a więc wprowadzenie akcyzy oznaczałoby wyższe ceny dla e-palaczy.

Wnioski w sprawie struktury i wysokości akcyzy na produkty tytoniowe, które przyjęli na wtorkowym spotkaniu ministrowie finansów państw UE nie przeszkadzają w objęciu e-papierosów akcyzą. Mówią jednak o tym, że rozwiązanie jakie zostanie na poziomie UE przyjęte w tej sprawie powinno być dalekowzroczne i "uwzględniać właściwą równowagę pomiędzy wpływami, kosztami administracyjnymi i celami związanymi ze zdrowiem publicznym".

W tym kontekście ministrowie wezwali KE do "przeanalizowania dalszych możliwych działań" w sprawie wprowadzenia do dyrektywy o stawkach akcyzowych definicji nowych produktów. W praktyce zdefiniowanie elektronicznych papierosów w tej dyrektywie oznaczałoby obłożenie ich akcyzą.

Komisja Europejska co cztery lata zobowiązana jest do przedstawienia sprawozdania dotyczącego stawek i struktury akcyzy określonych w unijnej dyrektywie. W przyjętym pod koniec grudnia dokumencie KE podkreślono, że "niespójne traktowanie e-papierosów i niektórych wyrobów tytoniowych (...) powoduje zakłócenia na rynku wewnętrznym".

Niektóre państwa członkowskie, nie czekając na unijne regulacje, zaczęły same wprowadzać u siebie odpowiednie podatki na te produkty. Zrobiły tak Łotwa, Portugalia, Rumunia i Włochy, a Francja i Wielka Brytania wprowadziły dodatkowy podatek od wyrobów z podgrzewanym tytoniem.

Teraz UE czeka debata, czy należy dorowadzić do ujednolicenia zasad. KE zastrzega, że na razie nie prowadzi żadnych prac legislacyjnych, a przed podjęciem ewentualnej decyzji Komisja przeprowadzi konsultacje publiczne i ocenę skutków swoich potencjalnych działań.

Polskie Ministerstwo Finansów w informacji przekazanej PAP podkreśliło, że popiera kierunek prac, których celem jest ułatwienie równego traktowania podatkowego nowych produktów na rynku wewnętrznym.

Sam przemysł e-papierosów nie jest przeciwny wprowadzeniu akcyzy, zastrzega jednak, żeby nie była ona zbyt wysoka, bo mogłoby to pogrążyć ten dopiero rozwijający się biznes.

Podobne stanowisko prezentują również duże koncerny zajmujące się produkcją tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Teoretycznie e-papierosy to dla nich konkurencja, ale w praktyce każda z liczących się firm ma już w swoim portfolio spółkę zajmującą się dostarczaniem produktów dla amatorów elektronicznych używek.

Branża przekonuje, że akcyza na e-papierosy powinna być niższa niż na zwykłe papierosy, bo nie są one tak szkodliwe jak te tradycyjne, a celem opłaty akcyzowej jest m.in. niwelowanie negatywnych skutków palenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

e-papierosy RSS ALERT    /    akcyza RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.248.180
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!