Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

"Mrówki" powinny płacić mandaty uwzględniające uszczuplenie akcyzy

Polityka karna wobec "mrówek" jest zbyt łagodna. Głównym założeniem zmian w tym zakresie powinno być powiązanie wysokości kary z realnymi korzyściami z przestępstwa - czytamy w raporcie "Efektywna walka z szarą strefą w akcyzie - 2017" przygotowanym przez Kancelarię Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi.

fot. shutterstock

Autorzy raportu wskazują, że obecne regulacje karno-skarbowe nie są skutecznym elementem zwalczania i represji w przypadku podmiotów zawodowo zajmujących się oszustwami w podatkach pośrednich, w tym przede wszystkim w akcyzie. 

Podstawowym założeniem kodeksu karnego skarbowego jest bowiem wymuszenie na podatniku dobrowolnego wykonania obowiązków podatkowych, stąd cały szereg instrumentów, które zmniejszają dolegliwość sankcji i pozwalają nieuczciwym podmiotom kontynuować swój proceder mimo ich wykrycia i ukarania. 

Według twórców opracowania prowadzi to do ponoszenia przez nielegalnie działające podmioty sankcji niższych niż wynoszą koszty finansowe podmiotów funkcjonujących legalnie, które płacą akcyzę od podobnych transakcji.

Dlatego prawnicy, wraz z przedstawicielami branży tytoniowej i spirytusowej, postulują wprowadzenie zniechęcających sankcji finansowych dla tzw. "mrówek", czyli osób, które działają w niewielkiej skali. Sankcje miałyby uwzględniać wprowadzenie taryfikatora mandatów uwzględniającego kwotę uszczuplonej akcyzy. Chodzi o to aby mandaty nie były uznaniowe i oscylowały w kwocie rzędu kilku tysięcy a nie kilkuset złotych.

- Z naszych rozmów wynika, że osoby, które zostaną złapane na przestępstwie karnoskarbowym związanym z akcyzą nie ponoszą pełnego ciężaru podatku akcyzowego. Często orzeka się przepadek mienia przewożonego, ale nie jest wydawana decyzja podatkowa. A warto wiedzieć, że przewożenie np. 200 litrów spirytusu to 10 tys. zł akcyzy, czyli solidna decyzja podatkowa - mówi Wojciech Krok, doradca podatkowy w Kancelarii Parulski i Wspólnicy.

Raport "Efektywna walka z szarą strefą w akcyzie - 2017" został przygotowany przez Kancelarię Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi we współpracy z takimi podmiotami jak British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o., JTI Polska Sp. z o.o., Philip Morris Polska S.A., Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

akcyza RSS ALERT    /    podatek akcyzowy RSS ALERT    /    akcyza na wyroby tytoniowe RSS ALERT    /    szara strefa RSS ALERT    /    szara strefa wyrobów tytoniowych RSS ALERT    /    Wojciech Krok RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.64
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!