Nielsen: 2018 był rokiem browarów
W 2018 roku zaszły liczne zmiany na rynku piwa. Wciąż pojawiały się nowe browary, a kupujący mogli wybierać spośród 853 nowości, jednocześnie doszło do konsolidacji na rynku producentów. Według Nielsena w 2018 na rynku działało 318 browarów (mówimy tu o sprzedaży detalicznej), czyli o 43 więcej niż rok wcześniej.

Firma badawcza Nielsen podaje, że na taki wynik składa się coraz większa liczba dynamicznie rozwijających się małych browarów, ale również wycofywanie się graczy z rynku. Co ciekawe, wśród producentów, którzy opuścili nasz rynek są głównie ci zagraniczni. Wydarzeniem, które odbiło się dużym echem na rynku, było przejęcie przez Grupę Żywiec Browaru Namysłów.
Obserwujemy również coraz większą profesjonalizację browarów, szczególnie tych, które rozpoczęły swoją działalność na początku piwnej rewolucji. Już w tym roku pojawią się piwa z nowego zakładu Browaru Pinta. Natomiast Doctor Brew wydzierżawił Browar Lwówek i ma wyłączone prawo do jego zakupu. Przykładów jest więcej, a często tak duże przedsięwzięcia są możliwe głównie dzięki przeprowadzanym z sukcesem akcjom crowdfundingowym. Polacy już nie tylko chcą pić piwo, ale również być częścią tej społeczności.
16,7 miliarda złotych ze sprzedaży piwa
Piwo jest największą kategorią w koszyku spożywczym i w 2018 wygenerowało 16,7 mld złotych sprzedaży. W porównaniu do 2017 zanotowało rekordowy, wzrost na poziomie 7,1%. Na pewno część tego zawdzięczamy wyjątkowo ładnej pogodzie i Mundialowi, jednocześnie sprzedaż w porównaniu do poprzedniego roku była wyższa w 11 z 12 miesięcy, co może napawać optymizmem na kolejny rok, bo nie tylko czynniki od nas niezależne mają znaczenie.
- Warto zwrócić uwagę, na to że w całym 2018 zmiana wolumenu sprzedaży była o połowę mniejsza i wynosiła 3,5%. Świadczy to o tym, że Polacy kupują coraz droższe piwo. Z jednej strony składa się na to wzrost średniej ceny najbardziej popularnych wariantów, z drugiej rozwój piwnych specjalności – mówi Edyta Prokopiuk, konsultant Nielsena.
Piwne trendy znad oceanu
Browary kraftowe od lat przecierają piwne szlaki, poprzez wprowadzanie nowości, często inspirowanych trendami ze Stanów Zjednoczonych, ale również promując nieliczne lokalne style piwne. Ważną rolę, tak jak w coraz liczniejszych obszarach, odgrywają influencerzy oraz piwni eksperci. W styczniu tego roku już po raz trzeci odbyło się święto porteru bałtyckiego.
Segment porterów i stoutów w 2018 urósł o 16,9% i wygenerował 66 mln złotych. Na uwagę zasługują piwa w stylu Pale Ale, włączamy tutaj między innymi American i Indian Pale Ale, które stanowiąc 0,7% rynku odpowiadały za aż 4,9% wzrostu sprzedaży całej kategorii– mówi Prokopiuk.
Browary rzemieślnicze zajmują coraz więcej miejsca na półce

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.